Zoeken

Test Zero FXE

Waar blijft de zomer?

31 augustus 2021

Onder dreiging van regen en bij een voor zomerse begrippen enorm koude temperatuur van nog geen 15 graden Celsius beginnen we de route in de ECO rijmodus, de rijmodus met de eco-vriendelijke vermogensopbouw en de hoogste mate van regeneratie – het opwekken van energie tijdens het remmen. Voor rijden in de stad is dat al ruimschoots voldoende. Sterker, met rollende acceleratie Iets zegt me dat we op moeten schieten, denk niet dat we het nog lang droog houden hierheeft de fotograaf die op zijn Versys 650 achter ons aan rijdt grote moeite ons te kunnen volgen. Alleen als een sprint wordt getrokken met een staande start schiet de Versys het best uit de startblokken weg, maar dat komt deels ook doordat we met de linkerhand 3-2-1 moeten aftellen, gevolgd door een zwaaiende beweging, en dan pas de hand aan het stuur kunnen leggen.

Nu moeten we je bekennen dat we dat op voorhand zeker niet hadden gedacht. Overtuigd als we waren dat de 106 Nm vanaf de staande start meteen gehakt zou maken van de 61 Nm van de Versys (die dat trouwens pas bij 6.500 tpm levert) hadden we bewust de ECO modus geselecteerd, maar dat pakte dus anders uit. In de SPORT modus werd dat even later door de FXE trouwens rechtgezet, in die modus had de arme Versys geen schijn van kans, zelfs boven de 100 km/u liep de FXE enorm uit.Tot bij 137 km/u de begrenzer een einde aan de pret maakt,
Zet dit naast het SM conceptmodel en je begrijpt waar de FXE op is gebaseerd

Geen goedkope prul, maar volledig instelbare Showa vering en J.Juan remmen. 

ABS van Bosch. Elektromotor met tandriemaandrijving, hoe onderhoudsvriendelijk wil je 't hebben?

De Z-Force 75-5 is het kleinste blok bij Zero, maar meer dan genoeg voor 135 kilo rijklaar voort te stuwen. Accupakket is 7,2 kWh, goed voor minstens 125 kilometer rijplezier
maar dat levert je bij ons in Nederland zelfs ’s nachts op de snelweg een bekeuring op. Overdag is de begrensde topsnelheid al helemaal geen probleem. In de ECO modus is de snelheid trouwens op 121 km/u begrensd, maar ook dat zal je overdag niet in de problemen brengen. 

Wat acceleratie betreft zijn de verschillen tussen ECO en SPORT dus enorm, maar wat het regenereren van energie betreft voelden we amper verschil. En dat is vreemd, van de testen met de SR/S en SR/F stond ons nog bij dat in ECO stand de remmen bijna nooit hoefden te worden gebruikt, alleen als er écht moest worden vertraagd. Niet dat het ons heeft gestoord, in dat opzicht voelde de FXE niet anders dan een gewone motor aan en de enkele 320 mm schrijf met J-Juan remklauw en Bosch Gen 9 ABS was ruimschoots voldoende om de motor rap tot stilstand te krijgen. 

De route die Zero voor ons had uitgezet had haast niet beter kunnen zijn om de motor grondig te kunnen testen. Rijdend door Wetteren richting het buitengebied valt meteen op hoe ontzettend gebruiksvriendelijk de FXE in stadsverkeer is, het maakt een elektromotor geen zak uit of ‘ie 430 of 4.300 tpm moet maken, waardoor je met hetzelfde gemak 10 of 100 km/u rijdt. Het enige wat daar met verbrandingsmotor aan kan tippen is een scooter met variomatic aandrijving, maar da’s toch echt veel minder leuk. Nu geldt dat in principe voor elke elektrische motor, maar door z'n compacte afmetingen Ideaal ook voor in de stad, niet in de laatste plaats omdat je echt overal schijt aan kunt hebben. Niemand die 't stoorten lichte gewicht valt het nog eens extra op, omdat 'ie niet als een elektrische motor aanvoelt.

Eenmaal buiten de stad gaat het overgrote deel over smalle betonplaatwegen, afgewisseld met kinderkoppen zoals je dat alleen nog maar in België vindt, maar daar heeft de FXE geen enkele moeite mee. Tenminste, wat sturen betreft, de motor is zó ontzettend gemakkelijk van richting te veranderen en stuurt zó precies dat zelfs een fietspad nog zou voldoen. Met dank aan de korte wielbasis van slechts 1.422 mm, wat in combinatie met de balhoofdshoek van 24,4° en 71 mm naloop in een heerlijk sportieve geometrie heeft geresulteerd. Nog belangrijker dan die sportieve geometrie is echter het gewicht van slechts 135 kilo. Rijklaargewicht welteverstaan! Dat is nog lichter dan een Z125 (146 kilo rijklaar) of 125 Duke (139 kilo rijklaar zonder benzine). Als dit de toekomst van motorrijden is dan zeggen we “hallo toekomst”. 

Het enige dat de FXE op de betonplaten en kinderkoppen opbreekt is de setup van de vering, die met name aan de achterkant kneiterhard staat afgesteld. Zo hard dat het zelfs Michele opvalt dat het achterwiel continue aan het stuiteren is. De Showa achtershock is echter van een draaiknoppen voor de demping voorzien en nadat de uitgaande demping flink is opengezet (6 omwentelingen voor wie het weten wil) is dat probleem opgelost. De voorkant kan ook worden aangepast, maar alleen met schroevendraaier en aangezien het daar niet echt storend is laten we dat maar.