Zoeken

Test Zero FXE

Conclusie

31 augustus 2021

Met de lancering van de FXE heeft Zero een nieuwe mijlpaal in haar korte bestaan van net iets meer dan 10 jaar gezet. Misschien niet zozeer op het vlak van prestaties, actieradius of laadtijd, maar absoluut wel voor wat de funfactor betreft. Voor het prijskaartje van 'slechts' € 13.880 (wat spotgoedkoop is voor elektrische begrippen, maar stiekem toch nog steeds best veel geld is) heb je een motor Mais staat best hoog hier, of zijn wij nu zo klein?die niet alleen qua funfactor traditionele verbrandingsmotoren overtreft, maar er bovendien ook nog eens supercool uitziet. Zó cool dat het bij de meesten pas zal opvallen dat ‘ie elektrisch is wanneer je wegrijdt en alleen het zoemende geluid van de elektromotor te horen is. 

Geen enkel moment hebben we het idee gehad met een elektrische motor aan het rijden te zijn, de FXE stuurt nog lichter dan een 125 cc, maar dan met het vermogen van een A2 fiets en het koppel van een 1000 cc. Het enige compromis dat Zero heeft moeten sluiten om dat te bewerkstellen is de FXE tot het minimale te reduceren, waardoor de Rapid Charger voor een kortere laadtijd ontbreekt en de motor dus alleen aan het stopcontact kan worden geladen – met een laadtijd van 0-100% van 9,7 uur (9,2 uur 0-95%) voor het 7.2 kWh accupakket. 

Die tijd kan gelukkig wel flink worden ingekort door gebruik te maken van een snellader, die een extra oplaadcapaciteit van 1 kW biedt en de laadtijd met 50% inkort, hoewel daar wel nog eens € 835,- op tafel moet worden gelegd. Het is zelfs mogelijk om 3 snelladers aan elkaar de koppelen, wat de laadtijd van 0-95% tot 1,3 uur reduceert. 

Heerlijke zit, stuurt als de beste, 135 kilo rijklaar, 106 Nm koppel, goede vering en dito remmen

geen subsidiepot, dus de prijs is de prijs, laadtijd is wel een dingetje - zeker omdat je graag nóg een blokje om wilt gaan