Zoeken

Test Triumph Speed Triple 1200 RS

Sterkste Triumph ooit

13 mei 2021

Terwijl hij aan de strenge Euro 5-norm voldoet is de 2021 Triumph Speed ​​Triple 1200 RS het krachtigste en meest koppelrijke lid van die familie dat de Britten tot nu toe hebben gebouwd, en om dat te realiseren heeft Woods R & D-team vanaf een schone lei een compleet nieuwe 1.160 cc driecilinder lijnmotor ontwikkeld, goed voor een topvermogen van 180 pk bij 10.750 tpm, een flinke stap ten opzichte van Dus nee, ik rijd nu niet aan de verkeerde kant van de weg. Left is Rightde 150 pk die z’n voorganger eruit perste. En niet alleen qua topvermogen, ook het maximum koppel van 125 Nm bij 9.000 tpm is een aanzienlijke toename ten opzichte van de 111 Nm van het vorige model.

Dat heeft de nieuwe Triumph, die bij ons vanaf € 20.250,00 (€ 17.800,00 BE) met 2 jaar fabrieksgarantie en service-intervallen van 16.000 km over de toonbank gaat, op het niveau van KTM’s eveneens 180 pk sterke 1290 Super Duke R gezet, evenals de motor die door velen wordt beschouwd als de beste ‘waar voor je geld motor voor de echte wereld’, de 173 pk sterke Aprilia Tuono V4 1100, beide verkrijgbaar voor nagenoeg dezelfde catalogusprijs als de 2021 Speed ​​Triple (de V4 Factory even buiten beschouwing latend). Beschikbare Triumph-kleuren zijn Sapphire Black, met rode en zilveren graphics, of Matt Silver Ice, met zwarte, zilveren en gele graphics - maar ik ben van mening dat We gaan een stukje toeren krijgt een heel andere dimensie als je Dan Linfoot als voorrijder hebtTriumph hier een strategische fout heeft gemaakt om niet nog een ‘In Yer Face’ versie naast te zetten. Een 21e-eeuws equivalent van de nucleaire rode (oftewel metallic roze!) Of roulette groene tinten van de oude 955cc Speed ​​Triple zou voor veel potentiële klanten aantrekkelijker zijn dan deze twee nogal prozaïsche monochrome kleurenschema's, maar dat is mijn mening.

En dat is vooral jammer, want de geheel nieuwe styling van de 1200 RS grijpt zeker terug naar de agressieve houding en gespierde aanwezigheid van de Gen-1 Speed ​​Triple. Maar dan met puurdere, schonere en scherpere lijnen die worden bekroond door die sinister ogende snake-eye koplampen die je schijnbaar met onbeantwoorde kwaadaardigheid aanstaren terwijl je rond de fiets cirkelt, voordat je aan boord van het 830 mm hoge zadel springt. Het zadel is slechts 5 mm hoger dan voorheen, terwijl de voetsteunen op dezelfde hoogte als bij het uitgaande model zijn geplaatst, maar dan strakker weggestopt voor extra grondspeling te creëren. Wat hard nodig was door de vrij extreme hellingshoeken die de 17-inch Metzeler Racetec RR K3-banden zullen leveren, zonder dat daarbij de vette 190/55 achterband een negatieve impact op het sturen heeft gehad. Dat komt omdat de 1200 RS een 13 mm breder eendelig taps toelopend stuur heeft dat extra hefboomwerking biedt in krappere bochten, evenals een meer dominante en doelgerichte rijpositie. Met slechts een paar behoorlijk effectieve bar-end spiegels en een vijf inch TFT-dashboard voor je is de Speed Triple 1200 RS zo minimalistisch als je krijgen kunt, precies zoals hij van de productielijnen van Triumph in Thailand rolt. Voor wie ’t niet
Heel herkenbaar Triumph, maar toch net dat beetje anders. Achterlicht is best vet trouwens

Verlichte schakelaars, dat scheelt in het donker. TFT is super uitgebreid

Normaal zijn we niet zo van de fluokleuren, maar als 't zo subtiel is als bij deze 1200 RS, dan heeft 't toch wel wat
genoeg is biedt Triumph 35 speciale accessoires aan, waaronder een Flyscreen om je iets uit de wind te houden en 3-standen handvatverwarming wat in het koudste voorjaar in 70 jaar in Groot-Brittannië geen overbodige luxe was. 

Een grote stap voorwaarts komt echter van het zadelontwerp, dat slim is gevormd om lang en toch slank te zijn, en buitengewoon goed gepolsterd - deze fiets is een tegenstrijdigheid in termen: een comfortabele streetfighter! De manier waarop het zadel bij de tank versmalt, betekent dat de meeste rijders van welk geslacht dan ook in staat zullen zijn om beide voeten plat op de grond te zetten bij stoplichten, en ondanks de oververkante cilinders van de drie-in-lijn motor lijkt het geen te brede fiets te zijn. Het is een triple die denkt dat het een twin is. Deze ruime zitpositie is zowel onwaarschijnlijk ontspannend als dynamisch effectief - het geeft je meer ruimte om in bochten over de fiets te bewegen. Er als een aap naast hangen is niet nodig om ‘m van richting te laten veranderen, z’n slanke bouw geeft je het idee dat de 198 kilo rijklare fiets veel lichter en wendbaarder is dan je had verwacht. De nieuwe Speed ​​Triple is een motorfiets met intuïtieve bediening, en als je me niet gelooft, ga er dan een rijden bij je vriendelijke plaatselijke Triumph-dealer en vertel me dan dat ik het mis heb!