Zoeken

Test: Honda X-ADV

Het ijzer smeden

29 maart 2021

Gedwongen veranderingen hoeven niet per definitie iets slechts te zijn, het stelt je tegelijkertijd in de gelegenheid om iets nieuws toe te voegen. Zo lijkt Honda in ieder geval de verplichte omschakeling naar de vaak betreurde Euro 5 regelgeving te interpreteren, want de Japanners hebben de kans gegrepen en hun scootervloot volledig binnenstebuiten gekeerd - zo schreven we eerder dit jaar Hij oogt niet alleen sportiever, maar is het ookal bij de Forza 750. Het ijzer smeden als het heet is. Met deze allround klap kreeg ook de unieke X-ADV zijn deel, de scooter die als rij-nerd in offroad-regalia een singulariteit (ja, zoek dát maar eens op) vertegenwoordigt in de hele wereld van tweewielers.

Hoewel de EU-richtlijnen alleen op de aandrijving zijn gericht, hebben de Honda ontwikkelaars hun SUV-scooter volledig vernieuwd - de X-ADV 2021 biedt meer motor, elektronica en uitrusting dan voorheen, allemaal gepresenteerd in een aanzienlijk verscherpte look. Hoewel de vormen over het algemeen nog slanker zijn, is de verlichting nog individueler en is de nieuwe kleur "Pearl Mud Grey" nog moderner - mijn persoonlijke hoogtepunt is het kleine verlichte X-ADV-opschrift boven de nieuwe strips van de dagrijverlichting.

De technische innovaties zijn niet minder diepgaand, te beginnen met de startceremonie: met de transponder in de zak wordt het contact geactiveerd via een nieuwe centrale knop. Met druk op de starter is de vloeistofgekoelde inline twin klaar om te werken, wat wordt gesignaleerd door zijn typische uitlaatgeluid in de stijl van een V-twin motor, dankzij de 270 graden verzette kruktap. Om trillingen te elimineren heeft Honda twee balansassen voorzien. Talrijke aanpassingen laten de twin met lange slag floreren en vier pk extra ontlokken uit de onveranderde cilinderinhoud van 745 cc, waardoor de X-ADV nu bijna 59 pk bij 6.750 tpm levert, terwijl het maximale koppel minimaal is toegenomen van 68 naar 69 Nm bij 4.750 tpm. Voor de beginnende motorrijders: er is ook een A2-compatibele versie met 48 pk.

Dat is echter niet de enige reden waarom de X-ADV eigenlijk een stuk levendiger aanvoelt: de herziene kleptiming vergroot het motortoerentalbereik met 600 tpm, het rode gebied begint nu pas bij 7000 toeren. Begeleidende maatregelen aan de transmissie met dubbele koppeling ondersteunen de levendigheid van de eenheid: kortere overbrengingsverhoudingen van de eerste,
Het design oogt behoorlijk frisser, maar is nog steeds onmiskenbaar X-ADV

Aan klepjes geen gebrek

Het TFT kleurendisplay is bijzonder fraai en naar eigen geur en smaak in te stellen
tweede en derde versnelling maken de X-ADV merkbaar sterker. Als je wilt, hebben de andere weggebruikers praktisch geen kans bij de verkeerslichten. Als neveneffect is de koppeling tussen de input via het gashandvat en de voortstuwing van de 745cc twin merkbaar directer, hoewel de krachtoverbrenging via DCT en ketting sowieso minder verliesgevend is dan bij welke variomatic dan ook - dit resulteert in een veel beter gevoel voor wat de vermogensafgifte betreft.

Juist dit kan niet alleen worden beïnvloed door het gashandvat, maar ook door de elektronica. Opgelet, nu wordt het ingewikkeld: met de nieuwe ride-by-wire kunnen de motorkarakteristieken grotendeels worden aangepast aan de voorkeuren van de bestuurder. Hiervoor zijn vier vooraf gedefinieerde en één vrij configureerbare rijmodus beschikbaar, die de gasrespons, ABS, motorrem, tractiecontrole en de schakelkarakteristieken van de transmissie met dubbele koppeling specificeert. Alle rijmodi kunnen tijdens het rijden direct met een knop worden geselecteerd, maar de configuratie van de “gebruikersmodus” is alleen mogelijk als je stilstaat.