Zoeken

Test: Honda X-ADV

Rijprestaties op verzoek

29 maart 2021

Alle displays en bedieningselementen worden vanaf de linkerkant van het stuur bediend via een vierweg joystick via het nieuwe 5-inch TFT-kleurendisplay, dat ook een spraakbesturingsfunctie voor smartphones biedt. De veelheid aan instellingen - die overigens sterk lijken op de nieuwe Forza 750 - vereisen een intensieve studie van de mogelijkheden, voordat het feest begint. Dán levert de Honda rijprestaties op verzoek. Dat intensief bestuderen is bij voorkeur op voorhand te doen, Snap best dat dit een verkoopsucces is gewordenin plaats van net als wij dat tijdens het rijden proberen uit te vissen. En mocht je met alle instelopties nog niet tevreden zijn, kunt geeft Honda je de keus om de DCT zesbak naar wens te specificeren door de schakelaar rechts op het stuur op Manueel te zetten en handmatige schakelhandelingen te starten met de tuimelschakelaar links op het stuur.

Dit biedt perspectief voor wie enthousiast hard (en plat) bochten wil nemen, wat met de X-ADV een genot van de allerhoogste kwaliteit wordt. Het nieuw ontworpen stalen buisframe speelt hierin zeker een rol, evenals de hoogwaardige veerelementen, die de X-ADV een uiterst zelfverzekerd rijgedrag geven. Met een groot 17-inch voorwiel en een wendbaar 15-inch achterwiel kan de SUV-scooter nauwkeurig worden bestuurd met behulp van het statige 910 millimeter brede stuur. De eerste scooter die d'r niet als een scooter uitziet en al helemaal niet zo rijdt. Zouden d'r meer moeten doenHet goede reactievermogen van de 41 mm upside-down voorvork en de centrale schokdemper zorgen voor een goed rijcomfort, de lelijke aspecten van het wegdekoppervlak worden opgeslokt door de lange veerweg.

Bijna drie kilo minder dan zijn voorganger - de motor is 1,4 kilo lichter, het frame bespaart een kilo - geven de X-ADV extra wendbaarheid in brede en smalle bochten. Over het geheel genomen benadrukt de Honda echter de rijstabiliteit onder alle rijomstandigheden, wat ook de moeite loont bij het remmen: met een zeer goed gevoel vertragen de twee radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen sterk wanneer er flink wordt doorgeremd, ondersteund door knipperende alarmlichten die bij hard ankeren het achteroprijdend verkeer erop attenderen dat je dus flink aan het ankeren bent. Dat de handling slechts de tweede viool speelt, is gezien het neutrale rijgedrag dragelijk.

Uiteraard beheerst de Japanner ook de informele kunst van voortbewegen. Voor ontspannen cruisen hebben de vierde, vijfde en zesde versnelling van de DCT een langere overbrengingsverhouding. Het windscherm, dat in vijf standen in hoogte verstelbaar en breder aan de zijkanten is, neemt de winddruk van het bovenlichaam en de helm. Op de 820 millimeter hoge,
SUV, dus handkappen. Keyless ride heeft ook z'n intrede gedaan bij de X-ADV

Voetsteunen, voor wie écht over zandpaden wil gaan knallen. uitlaat blijft wel kek voor een scooter

Veel beter dit, die handrem zo. Kun je je tenminste nooit meer vergissen en per ongeluk de handrem erop laten staan
strak gestoffeerde zitbank kunnen zelfs langere tochten perfect worden voltooid, zelfs als het brede stuur en de lichte voorwaartse positie een beetje inspannend zijn. Daarnaast zoeken de voeten dan de stand tegen de boeg of op de optionele Enduro-steunen, omdat bij een normale zit met de voeten recht onder je lijf de kniehoek op de lange termijn simpelweg te scherp is wanneer je met laarzen aan het rijden bent. Wat bevorderlijk is voor het goede gevoel van geëngageerd landweg-knallen is niet perfect voor de pure toerist.

Zowel de toerist als de avonturier zal blij zijn met de iets grotere, van LED verlichting voorziene 22 liter opbergruimte die de framemodificaties met zich meebrengen: zelfs voor een sportieve integraalhelm met spoilers is er genoeg ruimte. In het met een drukknop te openen opbergvakje bevindt zich ook een USB-aansluiting om bijvoorbeeld je smartphone op te kunnen laden. Door de parkeerrem naar rechts op het stuur te verplaatsen is er in de rechter boeg ruimte ontstaan voor een extra, maar niet afsluitbaar, opbergvakje.