Zoeken

Test: Zero SR/S

Slim idee

29 juli 2020

 

We vinden het eerlijk gezegd wel een slim idee dat om navolging vraagt, persintroducties organiseren gewoon in eigen land in plaats van de hele wereld over te vliegen om in de meest exotische oorden te rijden waar een potentiele koper never nooit rijden zal. Maar toch, toch hebben we onze vraagtekens als de uitnodiging voor de Zero SR/S via de mail binnenkomt en we de locatie van de presentatie zien: Noord-Scharwoude, op het Europese hoofdkantoor van Zero zelf. Niet dat het in Noord-Holland niet lekker rijden is, zeker wel, maar in vakantietijd is het een heel ander verhaal. Zeker nu op vakantie gaand Nederland massaal heeft besloten om dat in eigen land te doen en zeker wanneer je een route dwars door en langs de supertoeristische Schoorlse Duinen gaat. Dan wéét je dat je in druk verkeer verzeilt raakt en druk verkeer is wel het laatste wat je wilt tijdens een presentatie van een nieuw model. Dus ik stuur die bocht in...Tenzij dat model een elektrische aandrijving heeft, maar daar komen straks op terug.

Eerst maar eens deze SR/S onder de loep nemen. Tijdens de presentatie voorafgaand aan de test houden Umberto Uccelli, Vice President en Managing Director van Zero Motorcycles EMEA en Arturo Carrero, Marketing EMEA het kort en gaan meer in op het hoe en waarom van deze herintroductie, dan dat uitgebreid op de SR/S wordt ingegaan. “We houden het vandaag kort, om jullie zo veel mogelijk rijtijd te geven”, zegt Uccelli met onvervalst Italiaans accent. In het Engels, uiteraard, zodat ook de Duitse en Franse collega’s het kunnen verstaan. “Als jullie vragen hebben, ons technisch team staat de hele dag tot jullie beschikking, dat lijkt ons voor nu beter dan hier diep op de techniek van de SR/S in te gaan.” En dat snappen we best, per slot van rekening zijn qua techniek de verschillen tussen de vorig jaar geïntroduceerde Naked SR/F nihil, dus waarom daar dan veel tijd aan spenderen als je in plaats daarvan op de motor kunt zitten.

Zoals gezegd is de SR/S dus gebaseerd op de vorig jaar gelanceerde SR/F, wat betekent dat ‘ie wordt aangedreven door dezelfde ZF75-10 borstelloze Z-Force wisselstroom elektromotor als de SR/F, goed voor een topvermogen van 110 pk bij 5.000 toeren per minuut en een ongelofelijk constant koppel van 190 Nm (dus over het hele toerenbereik). Dat laatste is wat elektrisch rijden tot een waanzinnige ervaring maakt. De elektromotor is tevens het scharnierpunt van de achterbrug, waardoor er altijd een constante spanning op de tandriemaandrijving staat, wat de levensduur van de tandriem weer ten goede komt. De ZF75-10 elektromotor krijgt z’n spanning uit een ZF14.4 lithium-ion accupakket, welke volgens Zero de SR/S een actieradius tot wel 320 kilometer moet geven, hoewel dat wel met een flinke korrel
Zeg nou zelf, is dat Buell 1125R of is dat Buell 1125R? Display is super overzichtelijk en aanpasbaar via Bluetooth en de Zero App

Hier draait 't dus allemaal om: 110 pk, 190 Nm F-Force 75-10

De SR/S kan d.m.v. type 1, 2 en 3 lader worden geladen. De 'tank' is opbergvak, voor laadkabel of gewoon wat prullelarij

Elektrisch, dus geen koppeling. Cruise control zit rechts onder de dodemansknop. Dat had handiger gekund. Stel je trouwens niet al te veel voor van cruise control, je kunt 'm alleen aan- en uitzetten en deactiveert alleen als je de rem aanraakt.

Qua design heeft Zero een enorme stap gezet met deze SR/S. Oogt als een échte dikke sportfiets
zout moet worden genomen – de omstandigheden waarbij die range moet worden gehaald staan ver buiten de dagelijkse praktijk. Aan het eind van de circa 100 kilometer lange route hadden de meeste Zero’s nog rond de 40-45% resterende acculading, wat de actieradius een reëlere waarde van ongeveer 180 km geeft, 200 km als je niet boven de 80 km/u uitkomt.

Voor de doorgewinterde motorrijder mag 200 kilometer een opwarmertje zijn, maar voor een doorsnee motorrijder is dat meer dan het ritje dat hij (of zij) op zondagmiddag maakt. “Onderzoek heeft uitgewezen dat voor forensen de gemiddelde woonwerk afstand ongeveer 15 kilometer is”, zegt Uccelli. “Dat komt neer op 1 keer stekkeren per week, bovendien kan bij veel bedrijven onder werktijd de motor aan de stekker worden gelegd.” Voor de forens is actieradius en laadtijd inderdaad geen probleem, maar hoe zit dat dan met die recreatieve rijder? “Een tourrit in het weekend is gemiddeld 150 kilometer lang en dat lukt je met een SR/S of SR/F zelfs in de meest sportieve rijmodus. We hebben echter ook klanten die 300 tot 400 kilometer rijden op een dag, die gebruiken elke stop om te stekkeren.”

Dat laden gaat met deze Zero SR/S trouwens best wel snel. Tenminste, voor elektrische begrippen, want in 1 minuut aftanken zoals bij elke verbrandingsmotor zit er voorlopig nog niet in. Zero claimt bij de standaardversie een oplaadtijd van 0-100% van 4,5 uur, waarbij de laatste 5% al een half uur voor hun rekening nemen. Met 6 kW Rapid Charger gaat 0-95% in 1 uur en 18 minuten, ofwel 18% lading bij een koffiestop van 15 minuten en met alle optionele modules geïnstalleerd is 0-95% binnen het uur gerealiseerd. Nu zijn dat nog steeds cijfers die niet echt florissant klinken, maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dat een kwestie van anders denken en plannen is. Dat moesten we in de toekomst maar eens uittesten dan.