Zoeken

Test: Zero SR/S

Conclusie

29 juli 2020

Als na de lunch de route langs de Schoorlse Duinen weer terug naar Noord-Scharwoude gaat maken de mooie toeristische dijkweggetjes met amper verkeer plaats voor vakantiedrukte wat in dorpskernen soms tergend langzaam gaat. Verkeer dat we normaal gesproken het liefst zou mijden, maar wat nu als allesbehalve storend wordt ervaren. Omdat automatische transmissie betekent dat je niet na 10 minuten filerijden al een zware linkerpols van het koppelen hebt, en omdat de FZ75-10 elektromotor van 1 tot 7.500 toeren per minuut net zo sterk en soepel is.

Elektrisch rijden mag voor veel motorrijders toch nog wel een dingetje zijn vanwege de actieradius en de laadtijd, maar met de lancering van de SR/F en SR/S heeft Zero wel een platform neergezet dat qua performance met de grote jongens mee kan spelen, maar tegelijkertijd een ideaal vervoersmiddel is voor de dagelijkse forens. Het is alsof ze het zelf zo hebben bedacht, die vakantiedrukte, om ons te laten ervaren dat elektrisch rijden in druk verkeer juist een verademing is.