Zoeken

Test: Yamaha Tricity 300

Individuele mobiliteit

6 augustus 2020

Het grote verschil tussen de eerdere twee Tricity modellen en de Tricity 300 zit ‘m in de spoorbreedte, die op 470 mm is gezet. Conform de huidige rijbewijsrichtlijn is dat weliswaar gewoon een motor waarvoor het A2 rijbewijs is vereist, maar dat geldt dus alleen voor mensen die hun rijbewijs na 18 januari 2013 hebben gehaald. Voor iedereen die het rijbewijs voor die datum, conform de oude richtlijn, heeft gehaald blijft de oude regel van kracht: spoorbreedte groter dan 465 mm, dan geschikt voor het B-rijbewijs. Het heeft zes jaar geduurd, maar Yamaha is eindelijk overstag. Hadden ze meteen moeten doen, hoewel ze daar bij Piaggio ongetwijfeld anders over denkenAnno 2020 is dat nog steeds het overgrootste deel van de B-rijbewijshouders en zijn we minstens twee decennia verder voordat het effect is uitgewerkt. 

In tegenstelling tot de Tricity 125, die meer als superwendbare boodschappenscooter voor in de stad moet worden gezien, heeft Yamaha zich met de Tricity 300 gericht op de dagelijkse forens voor wie de vele dagelijkse verkeersopstoppingen en hoge parkeerkosten een doorn in het oog zijn, maar dat forenzen nog wel een beetje comfortabel willen doen op een scooter waarmee je ook op de snelweg goed met het verkeer mee moet kunnen komen. En dan is er nog iets als de coronapandemie, die de mensen huiverig voor het openbaar vervoer heeft gemaakt en daardoor de vraag naar dit soort ‘motoren voor het autorijbewijs’ een extra boost zou kunnen geven als oplossing voor individuele mobiliteit.

Net als de XMAX 300 (en 400) is de Tricity 300 een Maxiscooter en dat merk je meteen als je op de pluche zitbank hebt plaatsgenomen. De Tricity is voelt best fors, forser dan je van een 292cc scooter zou verwachten. Het voordeel van de ruime zit is dat je echt supercomfortabel zit zodra je aan het rijden bent, maar als gevolg van de brede, relatief hoge zit van 795 mm maar amper je voeten aan de grond krijgt. Tenminste, als je net als ik geen lange benen hebt. In de tunnel is de brandstoftank ondergebracht, waardoor de ruimte onder het zadel een stuk groter is dan bij de Tricity 125 die met een vlakke vloerplaat is uitgerust. Volgens Yamaha biedt de ‘kofferbak’ ruimte voor twee integraalhelmen en dat blijkt geen blufpoker te zijn. Heerlijk ruim en bovendien zo gevormd dat je d’r ook nog een A4 aktentas in kwijt kunt. Het compartiment is voorzien van interne LED verlichting, wel zo handig ’s avonds in het donker.

Vanuit het pluche zadel kijk je uit op een groot en overzichtelijk LCD display, waar door middel van een knop rechts op het stuur doorheen te scrollen is. De informatievoorziening is niet super uitgebreid, maar we kennen genoeg displays die nog een stuk kariger zijn: naast een dubbele tripmeter is het gemiddeld verbruik, actueel verbruik, de rijtijd en de buitentemperatuur af te lezen. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat Yamaha niet voor een TFT kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit is gegaan, omdat dat juist bij een scooter veel meerwaarde biedt. Doordat je bijvoorbeeld je apps in het display zou kunnen aanspreken om bijvoorbeeld het scherm als routenavigatie te gebruiken. Een LCD scherm heeft die mogelijkheden niet. In het voorpaneel is trouwens een 12 Volt aansluiting voorzien,
NIKEN meets Tricity, zo is 't design nog 't best te omschrijven. Display is overzichtelijk en goed afleesbaar, maar TFT was meer van deze tijd geweest

Onontbeerlijk bij automatische transmissie: de handrem. Smart Key contactslot is daarentegen wél van deze tijd

Oogt als een premium scooter, en is dat in feite ook wel

Duovoetsteunen zijn netjes weggewerkt. Net als de voetrem die je voet niet in de weg zit
maar een opbergvakje ontbreekt. Ook zou een USB aansluiting handig zijn geweest, om direct je smartphone op aan te sluiten.

Om de Tricity 300 op contact te zetten heb je geen fysieke contactsleutel meer nodig. In navolging van de XMAX en TMAX range is ook de Tricity 300 van een Smart Key systeem voorzien. Zodra de elektronische sleutel zich binnen 1 meter van de scooter bevindt kan je ‘m of op contact zetten, of op de stand om de tankdop of het zadel te ontgrendelen. Vergeten de Tricity van contact te zetten zal je trouwens niet snel gebeuren, amper er een meter vandaan begint er meteen een alarm te piepen. Om carjacking (in dit geval scooterjacking) te voorkomen kan de elektronische sleutel worden uitgezet, zodat dieven het signaal niet kunnen oppikken. 

De nieuwe Tricity 300 wordt aangedreven door de nieuwste BLUE CORE motor van Yamaha, volgens de Japanners een van de meest geavanceerde ontwerpen in de categorie. Yamaha claimt met de 292 cc vierkleps eencilinder een ideale balans tussen prestaties, zuinigheid en veelzijdigheid. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: daar is geen woord van gelogen, maar daar komen we straks op terug. Het blok is gebaseerd op het geavanceerde ontwerp van de bestverkochte XMAX 300 motorscooter en heeft een aantal belangrijke kenmerken die voldoen aan de unieke eisen van de nieuwe Tricity 300.

Om een hoog verbrandingsrendement te bereiken, is de vorm van de verbrandingskamer en de inlaatpoort geoptimaliseerd en is de lichtgewicht cilinder voor de offset van de DiASil uitgerust met een duurzame gesmede zuiger. Voor krachtige acceleratie in Vergeet die MP3, dit is echt veel leuker. Zie ze hier in Italië nog wel een raceklasse mee startencombinatie met goede brandstofzuinigheid en milieuvriendelijkheid is de Tricity 300 voorzien van gewijzigde mapping-instellingen voor de brandstofinjectoren. De 12-gats injector heeft een geoptimaliseerde sproeihoek die de verbrandingsefficiëntie verhoogt voor een sterk koppel in het lage tot middelhoge toerenbereik.

Vermogensverliezen worden verminderd door het gebruik van een semi-dry sump smeersysteem, een ontwerp dat ook wordt gebruikt op Yamaha MotoGP motoren. De Tricity 300 is uitgerust met een gesmede krukas uit één stuk die lichter en compacter is dan conventionele ontwerpen. Tot de andere belangrijke kenmerken van dit geavanceerde nieuwe model behoort een omloopthermostaat voor het koelsysteem, die bijdraagt aan een snellere opwarming van de motor en een lager brandstofverbruik.