Zoeken

Test: KTM pre-productie 390 Adventure

Langgekoesterde wens

5 februari 2020

“We hebben al jaren erover gepraat om een Adventure model in productie te nemen op basis van een bij Bajaj geproduceerd model, maar er was niet veel waardering voor dit project van hun zijde,” zegt KTM Senior Product Manager Offroad & Adventure Joachim Sauer. “Uiteindelijk was er echter zoveel vraag naar een kleine Adventure, vooral vanuit onze groeimarkten, dat we hier in Vergeet BMW G 310 GS, vergeet Honda CRF250 Rally (hoewel die er wél übervet uitziet), dit is het nieuwe avontuurOostenrijk een conceptmodel hebben ontwikkeld. We waren zelfs bereid om de motor zelf in productie te nemen, met de eencilinder motoren aangeleverd vanuit India, zelfs als we er niet aan zouden ontkomen een hogere prijs te moeten rekenen. Uiteindelijk hebben we Bajaj ervan kunnen overtuigen een betaalbare allrounder te maken met een kleiner blok op basis van de 390 Duke. De motor biedt alle belangrijke extra’s van z’n grotere broertjes, inclusief elektronische rijdershulpjes, en is gemakkelijk te rijden dankzij het lagere gewicht en de minder inspannende motorkarakteristiek. Dat alles gecombineerd met een lagere prijs dankzij de productie in India.” Sauer wilde me op dat moment niet zeggen wat de exacte prijs zou zijn, niet in de laatste plaats omdat hij ook verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de 250 Adventure die later dit jaar zal worden gelanceerd als betaalbaardere, lagere spec, variant op basis van hetzelfde blok, maar inmiddels weten we dat die prijs op € 7.300,- (€ 6.499,- BE) is gezet. 

We zeiden het al, om de 390 Adventure te creëren heeft KTM voor een groot deel gebruik gemaakt van de 390 Duke, met name het mechanische pakket dat nagenoeg ongewijzigd is gebleven, terwijl het chassis uitvoerig is aangepast op dual-purpose gebruik. “We hebben geprobeerd het 390 blok te gebruiken om een echte Enduro met kleine cilinderinhoud te maken als instapmodel van de Adventure familie, geen minibike voor kids,” zegt 390 Duke projectleider Michael Landsiedl. “Ons doel was een betaalbare Allroad te maken me echte veelzijdige performance zowel op straat als offroad.
Soms heb je van die motoren waar beeld geen toelichting behoeft

De KTM 390 Adventure is zo'n motor. Overduidelijk Kiska, overduidelijk KTM

En als KTM zegt Ready to Race, dan weten we inmiddels dat het... (vul zelf maar in)
De motor moest geschikt zijn voor alledaags gebruik met genoeg ruimte voor een passagier, maar ook echte offroad capaciteiten in allerlei terrein, vooral onverharde wegen.”

Bovenstaand betekent dat de vloeistofgekoelde 373cc eencilinder met ketting aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en een enkele tandwiel aangedreven balansas hetzelfde vermogen van 44 pk bij 9.000 toeren per minuut levert als de 390 Duke (en daarmee dus geschikt is voor het A2 rijbewijs). Het maximum koppel van 37 Nm wordt geleverd bij 7.000 toeren per minuut, terwijl het totaalpakket slechts 158 kilo droog op de weegschaal brengt. Da’s 172 kilo rijklaar met een volle 14,5 liter tank die je volgens Landsiedl een actieradius van meer dan 400 kilometer geeft. En dat ondanks de toevoeging van dubbele katalysatoren, die ervoor zorgen dat het blok aan de strengere Euro5 emissie-eisen voldoet. Het koelsysteem is volledig nieuw, met een gebogen radiator en dubbele vinnen. “We hebben geprobeerd om de rijder zelfs in extreme omstandigheden comfortabel te houden, door de temperatuur laag te houden,” zegt Landsiedl. Van de 390 Duke is ook de zesversnellingsbak overgenomen, Moesten we dit jaar dan maar eens iets avontuurlijks mee doen. Iets KTM's. Iemand ideeën?met kabelbediende oliebad slip-assist koppeling. Mijn testmodel was daarnaast van de optionele Quickshifter+ tweeweg quickshifter uit de Powerparts catalogus voorzien.

De 390 Adventure ECU is van ride-by-wire gasklepaansturing in het 38 mm Dell’Orto gasklephuis voorzien, met de airbox onder het zadel geplaatst teneinde het zadel zo laag mogelijk te kunnen houden. De mapping is aangepast op meer divers on/offroad gebruik, hoewel nog steeds maar met een enkele rijmodus. Wel is standaard uitschakelbare en hellingshoek afhankelijke tractiecontrole voorzien, evenals het Bosch 9.1MP bochten-ABS dat een Offroad modus heeft, waarbij het ABS tot het minimale is beperkt: alleen aan het voorwiel en zonder de hellingshoeksensor. Hierdoor kun je offroad het achterwiel blokkeren en heeft het voorwiel minder ABS effect, wat op losse ondergrond essentieel is om tijdig tot stilstand te komen. “De ABS settingen zijn ontwikkeld om er zeker van te zijn dat je maximaal remvermogen hebt bij minimaal ingrijpen,” zegt Landsiedl.  

Net als de Duke is ook bij de 390 Adventure het blok als dragend deel opgenomen in het stalen vakwerk buisframe met vastgeschroefd subframe, dat volgens KTM is afgeleid van de Dakar-winnende 450 Rally. Het wet sump format van het blok houdt echter in dat het grotere blok ten opzichte van de wielassen die op 1.430 mm wielbasis van elkaar staan relatief hoger is gemonteerd. Ik geef een voorzet: "Laten we ermee naar Romaniacs gaan. Hoewel, liever iets dat vroeger is, in mei/juni ofzoDit maakt dat het design van het frame dichter bij het geüpdatete 2017 290 Duke chassis staat, maar dan met een 15 mm langere achterbrug om ruimte te geven aan banden met noppenprofiel. Continentals bewezen TKC70 tubeless dual-purpose banden zijn standaard gemonteerd om wat volgens KTM extra robuuste wielen zijn in 19” voor en 17” achter formaat. In het voorwiel is een enkele 320 mm remschijf met ByBre radiale 4-zuiger remklauw voorzien, terwijl het achterwiel door middel van een 230 mm schijf met tweezuiger remklauw wordt afgeremd. Dat ByBre staat trouwens voor By Brembo, ofwel Brembo remmen maar dan in India geproduceerd. 

In tegenstelling tot de Indiase Brembo remmen is de speciaal ontwikkelde WP Apex echter behoorlijk premium voor een instapmodel als de 390 Adventure. Zeker als je dan ook nog eens in ogenschouw neemt dat de vering behoorlijk instelbaar is. De via een cantilever systeem bediende achtershock met 177 mm veerweg is instelbaar voor veervoorspanning en uitgaande demping, terwijl bij de 43 mm upside down voorvork met 170 mm veerweg de linker vorkpoot qua ingaande en rechter vorkpoot qua uitgaande demping in te stellen is, met regelknoppen aan de bovenkant van de vorkpoot. Het totaalpakket heeft zich vertaald naar een zithoogte van 855mm, hoewel er optioneel een veerverlagingskit leverbaar is inclusief een kortere zijstandaard wat de zithoogte met 25 mm verlaagt. Daarnaast zijn er twee andere zadelopties (waaronder een eendelig rallydesign), wat de zithoogte juist 10 mm of 20 mm verhoogt. Standaard wordt de 390 Duke geleverd met het tweedelige zadel voor extra ruimte voor de passagier, met een klein opbergvakje onder het duozadel.