Zoeken

Test: Paton S1-R Lightweight

Exclusief in het kwadraat

1 november 2019

Met de laatste S1-R Lightweight straatfiets heeft Paton een grote stap gezet voor wat betreft specificaties en performance, en is handgemaakt in de Paton werkplaats binnen de enorme uitlaatfabriek van Paton eigenaar SC Project ten westen van Milaan. In eigendom van
Tot in het kleinste detail fraai afgewerkt

Laat dat maar aan Italianen over

Alleen dat display, had dat echt niet anders gekund? Zit is trouwens prima voor elkaar
partners Stefano Lavazza en Marco de Rossi, levert S -Project de uitlaten voor de RC213V machines van Marc Marquez en Jorge Lorenzo, en meerdere Moto2 machines. SC-Project is ook hofleverancier van verschillende teams in het WK Superbike en WK Superbike, waaronder de MV Agusta fabrieksracers, en heeft een uitgebreide range aan uitlaten voor verschillende straatmodellen. In 2016 werd Paton aangekocht en sindsdien is de betrokkenheid van het historische merk in de racerij geïntensiveerd. De twee fabrieksmachines van Dunlop en Bonetti reden mee in alle belangrijke Lightweight races, daarnaast werden er nog eens acht klonen van Michaels racewinnende machine gebouwd en verkocht voor het prijskaartje vanaf € 37.000, afhankelijk van specificatie – net als met de € 25K straatversie. Elke fiets is conform specificatie handgemaakt, met een levertijd van momenteel vier weken. 

De S1-R was in 2013 ontworpen door Roberto Pattoni – zoon van de firma’s oprichter Giuseppe, die in 1991 overleed, en chief engineer Andrea Realini, die in het verleden met Roberto’s vader aan Paton 500cc Grand Prix tweetakt racers had gewerkt. “Het idee was een fiets te bouwen in de geest van de geschiedenis en design ethos van Paton,” zegt Pattoni. “Er was natuurlijk slechts een blok dat we kondengebruiken, omdat de Kawasaki ER6 twin een moderne versie is van de originele Paton Bicilindrica, eenzelfde achtkleps paralleltwin met dubbele bovenliggende nokkenassen, Dus jij dacht dat je plat door de bocht kon?met 180 graden krukas en een cassette versnellingsbak net als de Paton Grand Prix racers – mijn vader was de eerste die aanpasbare versnellingsbakratio’s toepaste in een motor in het begin van de jaren ’60 van de vorige eeuw.”

De Paton S1-R Lightweight is leverbaar in drie verschillende levels qua tuning, waarvan de top-spec versie er maar liefst 112 pk bij 10.500 toeren aan het achterwiel van Dunlops TT-winnende racer uit weet te persen. Tussen dat en de 72 pk die het standaard Kawasaki blok aan de krukas levert is er nog een tussenversie, die 82 pk bij 8.500 toeren aan het achterwiel levert. Dat is aanzienlijk meer dan het standaard Kawa blok, wat voornamelijk te danken is aan het volledig titanium 2-1 uitlaatsysteem. Het getunede blok waarmee ik reed profiteerde echter ook van Pistal zuigers die de compressieverhouding van 10.3:1 naar 12.5:1 hadden verhoogd, en een licht verbeterde cilinderkop waarvan de gasstroming was verbeterd. Het 38 mm gasklephuis van de Kawa is overgenomen, evenals de standaard Keihin ECU, maar nu dan wel voorzien van een Power Commander om het beste uit het SC Project uitlaatsysteem te halen. Ook het koppel is er aanzienlijk op vooruit gegaan, zelfs met standaard nokkenassen, met nu 87 Nm beschikbaar bij 7.000 toeren per minuut. De versnellingsbak is een op een overgenomen van het Ninja 650 blok, maar is nu voorzien van een Suter Racing antihop koppeling met stuggere veren om die extra punch van het blok te kunnen verwerken, gekoppeld aan een Dynojet powershifter om volgas te kunnen opschakelen. 

De Kawasaki tweecilinder is als semi-dragend deel opgenomen in het door Andrea Realini ontworpen rijwielgedeelte, waardoor de Italianen het gewicht van de fiets op slechts 158 kilo hebben weten te brengen. Dat is inclusief olie en water, maar met een lege met de hand geklopte 16 liter aluminium geborstelde benzinetank, met klassieke uitsparingen aan de zijkant om je knieën tegenaan te leggen. Dat is maar liefst 24,5 kilo minder dan de groene fiets waar ‘ie van is afgeleid, met 52/48% licht naar voren verdeeld om een maximale bochtensnelheid te realiseren. Dé belangrijkste troef van het rijwielgedeelte van de Paton, Stap op deze Paton en ervaar: het kan altijd platter!waardoor je het maximale uit het bescheiden vermogen – dat wil zeggen, voor viercilinder 600 cc begrippen – te halen. De voorste framebuizen zijn ten opzichte van de oorspronkelijke S1 Strada ietwat gespreid om ruimte te maken voor de enkele tandwiel aangedreven balansas – die ook op Dunlops racer is behouden om vermoeidheid van de rijder te reduceren. Geometrie en gewichtsverdeling zijn exact gelijk aan het origineel, wel is het frame iets aangepast om ruimte te maken voor de standaard Kawasaki airbox en filter, waardoor Paton de S1-R probleemloos en goedkoop door de geluids- en emissie-eisen van de homologatiekeuring heeft gekregen. 

In het rijwielgedeelte is – uiteraard – alleen van het best van het beste gebruik gemaakt. Het voorwiel wordt door middel van een volledig instelbare (inclusief high- en lowspeed demping) 43mm Öhlins FGRT 204 upside down voorvork afgeveerd, die onder een balhoofdshoek van 25° en een met naloop van 105mm in de kroonplaten is gezet, die door AEM Factory speciaal voor Paton zijn gemaakt. De voorvork biedt 120mm veerweg, terwijl de eveneens volledig instelbare dubbele Öhlins TTX30 piggyback achtershocks een verrassend ruime veerweg (zeker voor stereo-vering begrippen) van 130mm hebben. De wielbasis is 20mm korter dan de standaard Kawasaki, 1.390mm om precies te zijn, dankzij de prachtige Febur aluminium achterbrug. De OZ Racing Piega gesmede aluminium wielen zijn voorzien van Metzeler RaceTech RR K3 rubber – met de 180/55-17 achterband exact gelijk aan die van Michael Dunlops TT racer. Hierdoor heeft de Paton nog steeds een lekker wendbaar en flitsend stuurgedrag, maar biedt de achterband ook de grip zodat Ben ik nou zo groot of is die S1-R zo klein?optimaal gebruik van de tweecilinder kan worden gemaakt die zo lekker in toeren klimt. De nu alomtegenwoordig in de Moto2 gebruikte dubbele 295mm TK remschijven worden door Brembo radiale vierzuiger Monobloc M4-108 remklauwen gegrepen, via een 19mm RCS radiale rempomp. Het achterwiel wordt door middel van een 220mm TK stalen schijf met Brembo tweezuiger P34C remklauw afgeremd. 

Mocht het je nog niet zijn opgevallen, Patons onderdelenlijst leest als een wensenlijst voor Italiaanse aftermarket spullen. Domino handvatten, Rizoma spiegels waarin ook de voorste knipperlichten zijn ondergebracht, Valtermoto clipons en remschakelset en GB Racing motorcovers. Tel daar de dubbele ellipsvormige CEV projectiekoplampen bij op die diep zijn geplaatst in de neus van de net als Dunlops racer in de officiële 60e verjaardag kleurstelling gespoten kuip, en je begint misschien een idee te krijgen waarom de S1-R zo achterlijk duur is.