Zoeken

Test: Aprilia RSV4 1100 Factory

Conclusie

1 april 2019

Je had er op kunnen wachten. Nadat Ducati het afgelopen jaar de Panigale V4 lanceerde met een cilinderinhoud van 1.103 cc en daarmee van het geijkte ‘max 1.000cc voor ’t WK Superbike’ pad afweek, heeft Aprilia met de nieuwe RSV4 1100 Factory exact hetzelfde gedaan. Met een topvermogen van 217 pk en een rijklaargewicht van 199 kilo is de RSV4 1100 Factory volgens Aprilia de sterkste, Het is dat Mugello niet om de hoek ligt, anders...lichtste en snelste RSV4 ooit in z’n 10-jarige bestaan, en na drie waanzinnig vette sessies op een van de mooiste circuits ter wereld – zo niet hét mooiste – kunnen we daar aan toevoegen dat het ook de meest indrukwekkende en tegelijkertijd gemakkelijkst te rijden RSV4 ooit is. 

Waren we bij de allereerste RSV4 al gecharmeerd van z’n extreme stuureigenschappen, als een RS250 Grand Prix racer maar dan met een eenliter viertakt V4, zette Aprilia enkele jaren later de maatstaf met het APRC elektronicapakket dat tot de dag van vandaag als het allerbeste pakket op de markt kan worden gezien. En net als je denkt dat het echt niet gekker kan vergroot Aprilia de cilinderinhoud naar 1.078cc, waardoor de RSV4 er nu ongeacht de versnelling continue kei- en keihard vandoor sleurt. De Superbike dood? Niet als je over een goed gevulde knip beschikt. 

RS250 GP racer met 217 pk V4, dat blok, dat rijwielgedeelte, die remmen

We zouden het echt niet weten, behalve dat voor Premium je misschien semi-actieve elektronische vering zou mogen verwachten