Zoeken

Vergelijk: Aprilia RSV4 versus Ducati Panigale V4

Grondstoffelijk

13 december 2018

Niet dat het niet kan met de Ducati V4, maar het is ánders. Moeilijker. Nee, minder verfijnd. Vierkanter, grofstoffelijker, geef het een naam. Meer botte bijl, laten we het daarbij laten. En dat is natuurlijk prima, je kunt ook vissen met een staaf dynamiet. Ducati is ook veel meer het Dus ik zit op dé Superbike van het jaar. Meer power dan ooit (voor 2018) in een verbluffend goed beheersbaar pakket. Dat moet wel het ultieme motorrijden zijn, toch?merk dat het niet uitmaakt hoé, als er maar gewonnen wordt. Daartegenover komt bijvoorbeeld Honda met het credo ‘Total control’ waar ze ook heel erg ver mee komen: een motor maken die zo goed is, dat het saai overkomt. Maar intussen dus ook geen afleidende franjes heeft waardoor je je volledig –en in relatieve kalmte- kunt focussen op de race, de volgende bocht en uiteindelijk de eindstreep. Aprilia doet dat dan weer niet; hoe je het ook bekijkt, saai is het echt niet. In plaats daarvan wordt er zoveel oog voor detail gegeven dat je je met chirurgische precisie, begeleid door een hemelse soundtrack, bijna hyperfocust op het stuk weg vlak voor je. En dat is dus te merken. 

Dus. Zijn we klaar. Wil je al je zintuigen tot in finesse gestreeld hebben, wil je een superbike met chirurgische precisie als een symfonie door het woud sturen, dan kies je de Aprilia. Wil je daarentegen gewoon een vuist in je muil, dan moet je écht de Ducati hebben. De vuilste, de sterkste, de snelste en nu dus ook nog sterker, nog meer toeren draaiend en dus ook nog (net) soepeler, dat is de Pani V4. Wij gaan even een ijsje eten en snel door. En weer terug naar huis, dat moest ook nog gebeuren.

Uiteindelijk sta ik na een ruime 900 kilometer weer in de achtertuin. Negenhonderd kilometer, op één dag. Inclusief sturen, inclusief lunch, inclusief heen- en weer rijden, inclusief fotosessie niet te vergeten. En hoe? Eigenlijk best fris. Het is geen GoldWing of GS, maar eh… ik ben wel eens brakker thuisgekomen van motoren die er op papier beter geschikt voor zijn. Nu jij weer.


....eeeh, ja... tótdat je op de Aprilia stapt wel, ja