Zoeken

Vergelijk: Aprilia RSV4 versus Ducati Panigale V4

Conclusie

13 december 2018

Tja. Het was te verwachten. We hadden misschien wel gehoopt dat het anders zou zijn, maar uiteindelijk verloochent geen van beide motoren z’n afkomst. De Duc is nog steeds onmiskenbaar een Duc en de Aprilia nog altijd honderd procent een Aprilia. Dat betekent dus ook dat uiteindelijk veel meer mensen voor Bologna kiezen en minder voor Noale, hoe hoog of hoe laag wij ook springen. En de Duc is nou eenmaal de snelste en de sterkste.
Gek he, hier kunnen we toch nog uren naar blijven kijken. Zelfs met Ed er op

En de keus wordt er maar niet makkelijker op, hoe lang je ook kijkt

....weet je wat? Ik doe nog een rondje. Misschien helpt dat
Maar goed, zo verfijnd als de RSV4 haalt Ducati nog steeds niet. En dat is al jaren hetzelfde liedje; wil je rijsensatie, dan kan er niets over een RSV4 heen. Ook niet als je ze na-aapt en zelfs een V4 inzet. Het zou misschien nog wel kunnen, als je die V4 dan ook dezelfde eigenschappen zou geven,maar dat is met opzet niet gedaan. En de fijngevoeligheid van vering, remmen en geometrie, tja… het is wat het is. Een professioneel raceteam kan misschien nog heel veel aanpassen, bekijk het zo: voor Lorenzo is heel veel uit de kast gehaald om hem te laten passen op zijn MotoGP-machine en nog was het een lange, moeilijke weg. Hetzelfde geldt voor Pedrosa en gold indertijd voor eigenlijk elke coureur. En toch blijft de beperkende factor, ook op dat niveau, de basis van de motor zelf. Nou kunnen wij niet gaan schuiven met zwaartepunten, zadelhoogtes of andere manieren om de zitpositie te veranderen en dus is het voor ons belangrijker of op z’n minst meer ‘take it, like it or leave it’ dan in de MotoGP. 

En dan blijkt dat ondanks het extra geweld, wat zeker wel een verbetering is (of het nou echt nuttig is of niet, het is wel erg dikke porno en dus belangrijk voor het verlanglijstje), het rijplezier nog steeds bij de Aprilia ligt. De grijns is gewoon dikker. Als je niet op de snelweg zit, tenminste. Kijk, wil je nou eenmaal de snelste en krachtigste, dan is er geen kruid tegen de rode V4 opgewassen. Maar wordt ’t een beetje kronkelig, dan draait de top twee direct om. En goed, geluid is subjectief, maar mán…