Zoeken

Test: TomTom RIDER 550

Compleet nieuw ontwikkeld

14 juni 2018

Wat hebben we ‘m in het begin soms vervloekt, de RIDER 400 die drie jaar geleden door TomTom op de markt werd gezet als opvolger van de RIDER 5 en waarbij het ontwikkelingsteam vanuit een compleet ander perspectief naar navigatie voor motorrijders had gekeken. Met als resultaat een navigatiesysteem dat op een compleet andere manier moest worden bediend. En daar zat ‘m precies te kneep, Waar zouden we zijn zonder de trei... ehh... TomTomineens kon tien jaar logica over de heg worden gegooid om te wennen aan de compleet andere bediening, waardoor meer dan eens de RIDER 400 niet deed wat wij wilden. 

Nu, drie jaar later, weten we niet anders meer en heeft de inmiddels tot RIDER 450 geüpgradede (met dank aan condens achter het scherm en topservice van TomTom) navigatie ons al aardig wat mooie plekken in Europa én Azië laten zien. Dankzij de revolutionaire ‘kronkelroute’ optie ontdekten we niet alleen nieuwe wegen in onze eigen achtertuin, maar werden trips als Girona tot Gibraltar met Kawasaki’s Sport Touring familie, Schotland en Noord-Ierland per middenklasse Sport Tourers of Zweden per retro G/S mede mogelijk gemaakt door de RIDER 450 en MyDrive, de handige online routeplanner van TomTom waarmee je in een handomdraai de mooiste kronkelroutes kunt plannen en naar je systeem kunt kopiëren. Tenminste, zolang je over een computer met Windows beschikt, communiceren met een Mac bleek voor de RIDER 400/450 een stuk lastiger. 

Het probleem zat ‘m niet zozeer in het downloaden en installeren van updates via de MyDrive App, maar in het kopiëren van .gpx bestanden van de Mac naar de RIDER. In tegenstelling tot de oude RIDER 5 zag de Mac de RIDER 400/450 namelijk niet als extern apparaat, waardoor in de Finder (voor Windows gebruikers: de verkenner) bestanden naar de RIDER slepen niet mogelijk was, terwijl dat volgens TomTom de manier was om routes naar je systeem te kopiëren. 

Die ergernis is met de nieuwe RIDER 550 echter verleden tijd, de compleet nieuw ontwikkelde navigatie is namelijk volledig draadloos, waardoor er geen computer meer nodig is om updates te installeren of routes over te zetten. Updaten gebeurt via Wi-Fi en de meegeleverde Lifetime Services, waarmee TomTom de RIDER met software updates, services, content of accessoires ondersteunt. Nu zit daar wel een klein addertje onder het gras, ‘Lifetime’ betekent bij TomTom niet levenslang,
De nieuwe functies van de RIDER 550 in en notendop: MyDrive

Wi-Fi en daarmee beduidend gebruiksvriendelijker updates draaien

Zullen de doorrijders onder ons blij mee zijn: instelbare aanraakgevoeligheid
maar de ‘nuttige levensduur van het device’ welke eindigt wanneer het device niet meer leverbaar is of er voor een periode van 36 maanden of langer geen updates zijn gedraaid. Bijkomend voordeel van de Wi-Fi functionaliteit is dat updates op de achtergrond kunnen worden gedraaid. Zodra de RIDER verbinding met Wi-Fi maakt (bijvoorbeeld wanneer je thuis komt na een dagje lekker te hebben gestuurd) checkt ‘ie of er updates zijn en hoef je alleen maar op ‘install’ te klikken om de updates te installeren. 

De RIDER 550 wordt geleverd met TomTom Services, dat bestaat uit TomTom Traffic, Flitserupdates en de reeds genoemde MyDrive. Om informatie te ontvangen moet de RIDER verbonden zijn met internet en dat kan ofwel via de genoemde Wi-Fi verbinding, ofwel door de RIDER via Bluetooth met je mobiele telefoon te pairen. Buiten de Wi-Fi is dat weliswaar niets nieuws onder de zon, maar dankzij de beduidend snellere quad-coreprecocessor is het nu in de praktijk wel veel beter te benutten. “De RIDER 550 zal altijd de meest efficiënte route voor je kiezen,” zegt TomTom’s Channel Manager BeNeLux Marco Schinkel. “Dat geldt voor verkeersopstoppingen en wegafsluitingen, maar ook wanneer je van je route afwijkt zal je zien dat de RIDER 550 razendsnel navigeert naar het dichtstbijzijnde punt op route, in plaats van als voorheen naar het vorige punt terug te sturen.” Hoe effectief en snel de RIDER 550 op de actuele verkeersinformatie reageert blijkt twee dagen later, wanneer we vanuit Vielsalm nog vlug even boodschappen willen doen in Luxemburg – omdat alles daar zo lekker goedkoop is  - en de RIDER het eerste dorp al van de doorgaande weg N68 af wil gaan. Eigenwijs als we zijn negeren we de aanwijzing van (S)Tom(S)Tom en vervolgen de route op de doorgaande weg – want, snelste route naar Luxemburg – om nog geen 200 meter verderop door de Belgische politie te worden tegengehouden: als gevolg van de extreme regenval overnacht blijkt de weg te zijn afgezet. Had TomTom dus toch gelijk.