Test: Kawasaki Vulcan S Light Tourer
Vlaamse Ardennen
Bergen hoef je niet te verwachten in de Vlaamse Ardennen, het hoogste punt is met slechts 145 meter nog minder dan de helft van ‘onze’ Vaalserberg, waarvan het hoogste punt op 322,4 meter boven Normaal Amsterdams Peil ligt, maar het gebied heeft z’n naam te danken aan het feit dat het landschap wel ontzettend heuvelachtig is. Aan dichter Pol de Mont om precies te zijn, hij was het die ergens in de 19eeeuw samen met vriend en collega Omer Wattez op de Geuzentoren in het Muziekbos in Ronse stond, de "Motorrijden heerlijk?" Er zijn van die dagen dat auto met airco aangenamer is... streek en zijn heuvelachtige reliëf niet kende en toen hij over de rand keek verbaasd “maar dat zijn hier de Vlaamse Ardennen” zei. Pol de Mont was dus de bedenker van de naam “Vlaamse Ardennen”, maar het was vriend Omer Wattez die de benaming op de kaart zette door er in 1889 over te schrijven.
Bekendheid bij het grote publiek hebben de Vlaamse Ardennen echter te danken aan de Ronde van Vlaanderen, een van de vijf Monumenten in het wielrennen, die al meer dan 100 jaar in deze streek wordt verreden. Voor het eerst georganiseerd in 1913 (sinds 1919 onafgebroken op de kalender, incl. de 2e wereldoorlog) is de Ronde van Vlaanderen de jongste van de vijf Monumenten (Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije), maar wel de eerste kasseiklassieker van de wielerkalender. De klassieker staat bekend om z’n zenuwachtige koersverloop over smalle, bochtige wegen en korte maar wel verdomd steile hellingen en vooral in de regen ontzettend listige kasseistroken.
Nu horen we je al denken, “leuk weetje, wat heeft dit in hemelsnaam te maken met de Kawasaki Vulcan S?” Niets, en eigenlijk ook weer alles, want sinds de introductie van de fiets alweer drie jaar geleden in het voorjaar van 2015 lijkt het een traditie aan het worden van Kawasaki’s Benelux importeur om elk jaar wat bijzonders met de Vulcan S te doen. In 2016 was het Belgische Doel het doel om de Vulcan S SE in de schijnwerpers te zetten, terwijl in 2017 vanuit het inmiddels ter ziele Republic Moto de omgeving van Rotterdam onveilig werd gemaakt. Vandaag is zo'n dag, de mussen vallen van de muur zo warm is het is. Wel veel cafés trouwens, op elke hoek van de straat bijna. Snap best hoe deze route is ontstaan, en maar vertellen dat 't om de Ronde van Vlaanderen gaatOm nog eens extra te onderstrepen dat de Vulcan S zich bij uitstek leent als basis eigenbouw project en zelf creatief mee aan de slag te gaan. Voorbeelden te over van anderen die al dan niet in Shop of Shed de Vulcan S tot iets speciaals hebben omgetoverd.
En dus bevinden we ons vandaag op een steenworp afstand van Gent, dat tot 2012 als epicentrum van de Ronde van Vlaanderen de start- en finishplaats was van de Belgische voorjaarsklassieker. Kawasaki heeft voor ons een route van 180 kilometer gepland, deels over de route van de Ronde van Vlaanderen. “De Ronde van Vlaanderen is berucht om z’n vele kasseistroken, soms wel twintig kilometer in lengte, en z’n listige klimmen. De klimmen zijn niet extreem hoog, maar wel heel erg steil en hebben veelal kasseien als ondergrond, wat het extra moeilijk maakt,” weet Kawasaki’s voorrijder te vertellen. “Ik heb drie van deze klimmen in de route opgenomen en geloof me, dan heb je het ook wel gehad.”