Zoeken

Test: Husqvarna VITPILEN 401

Extravaganza

13 augustus 2018

Het waren in 2014 dé verrassingen van Husqvarna op de EICMA in Milaan, de twee VITPILEN en SVARTPILEN concepten waarmee een glimp in de toekomstvisie van het van oorsprong Zweedse merk werd gegund, dat het jaar daarvoor door KTM’s grote baas Stefan Pierer was overgenomen van BMW. Meer nog dan BMW was het de visie van Pierer om Husqvarna te positioneren als het merk voor de niche, met extravagante modellen die zeer onderscheidend en compromisloos zijn. Volgende keer toch maar weer een integraal met donker vizier...De namen VITPILEN en SVARTPILEN waren ontleend aan de Silverpilen (Zweeds voor Zilveren Pijl), die in januari 1955 werd geïntroduceerd en waarvan de naam was gebaseerd op de iconische ‘Zilveren Pijl’ raceauto van Mercedes. De Silverpilen was revolutionair voor z’n tijd, Husqvarna omschreef de slechts 75 kilo wegende 175cc tweetakt als een echte “speedboot” met een groot motorblok, laag gewicht en snelle acceleratie. Met de VITPILEN en SVARTPILEN (je raadt het al, Zweeds voor Witte Pijl en Zwarte Pijl) wilde Husqvarna weer teruggaan naar de roots van het merk, verrassend eenvoudige maar wel baanbrekende motoren lanceren.

Baanbrekend is de VITPILEN absoluut, alleen, wat is het eigenlijk? Is het een Naked, een Café Racer of een (Neo)Retro? Husqvarna omschrijft de nieuwe VITPILEN en SVARTPILEN modellen als anders dan al het andere en houdt het daarom simpelweg op “Real Street’, ofwel Echte Straat. En ergens hebben ze daar wel een punt, de VITPILEN (evenals de SVARTPILEN) is anders dan al het andere en alleen al om die reden niet in een bestaand hokje te plaatsen. Net als de vooruitdenkende Urban rijders waarvoor hij is bedoeld. Husqvarna houdt het op een motor waarbij het niet om het label, maar om de rijervaring gaat. Een echte motor ontworpen voor de straat, geen straatlegale afgeleide van een crosser, supermoto, supersport, flat track of rally machine. Gewoon een simpele, edoch progressief motorontwerp met moderne technologie in een tot de essentie teruggebracht pakket, waarbij de focus volledig heeft gelegen op de functie en het gevoel van En een uurtje Yoga voorafeen authentieke rit – vrij van al het andere.

Nu zijn dat vaak loze woorden die door de marketingafdeling zijn bedacht om een motor tot de verbeelding te laten spreken, maar ditmaal had het ook mijn tekst kunnen zijn. Ik bedoel, kijk naar wat hier staat. Dit is zó bizar, uniek en controversieel dat al zou je niets met motorrijden ophebben, dan nog zal het je aandacht trekken. Of zoals Vincent me appte nadat hij de motor voor een dagje mee naar huis had genomen: “zelfs de buurvrouw die nooit een praatje met me maakt sprak me er op aan, dat ze het een kekke motor vindt en dat zelfs de witte achterveer mooi in het design past.” Dat dus. Overal waar je stopt en waar je rijdt, iedereen kijkt. En spreekt je dus aan zodra je je helm hebt afgezet. Leuk voor je ego, maar het kan best wel lastig zijn wanneer je haast hebt, het is maar
Het zal weinig schelen, maar dit is zo'n beetje het hoogste punt van de VITPILEN

Gestript tot de essentie geldt ook voor het digitale display

evenals voor de knopjes aan het stuur. En zeg nou zelf, meer dan dit heb je eigenlijk toch niet nodig?
dat je het weet. Maar geef ze eens ongelijk, het minimalistische ‘buiten de box’ ontwerp is een fantastische mix van heden en verleden. De koplamp met LED dagrijverlichting, de platte tank, het prachtig gepolsterde en extreem korte zadel, die fantastisch gespaakte wielen. Zelfs de aan de achterbrug gemonteerde kentekenplaathouder die we normaal gesproken verfoeien is op deze VITPILEN mooi. 

De grap is dat hoe minimalistisch dat de VITPILEN 401 ook oogt en hoezeer hij je het gevoel geeft een minibike te zijn, je been over het zadel gooien blijkt toch knap lastig te zijn. En dat is niet vreemd, het zadel zit nog steeds op een serieuze hoogte van 835mm, veel hoger dus dan je verwachten zou. Dat de motor veel kleiner oogt komt omdat de tankdop haast het hoogste punt van de motor is, enkel de spiegels steken er nog bovenuit, maar dat is ook het enige. Zoals het een echte Café Racer betaamd, waar deze VITPILEN ondanks het mooie “Real Street” verhaal wat ontwerp betreft toch het meeste naar neigt, is het stuur best ver naar voren geplaatst, waardoor een voorovergebogen zitpositie is ontstaan die best wel vermoeiend is wanneer je even relaxt een blokkie om wilt gaan. Dat de zit totaal anders is dan de 390 DUKE waarvan ‘ie is afgeleid zal niemand verbazen, maar het is ook weer anders dan de RC 390 en dat hebben ze in Mattighofen dan toch weer knap gedaan, zeker omdat de van clipons voorziene bovenste kroonplaat identiek is aan die RC Supersport.