Zoeken

Test: Husqvarna VITPILEN 401

Bloedmooi

13 augustus 2018

De hoge zit mag verraden dat het hier toch wel om een volwassen motor gaat, maar buiten dat voelt de VITPILEN ongekend compact en heb ik het gevoel dat m’n hoofd nog voor de fiets uitsteekt, nog voor het ronde display waaruit een eveneens minimalistische hoeveelheid informatie is af te lezen. Met je snufferd in de wind krijgt een heel andere betekenis op de VITPILEN. De vermoeiende Had ik die uitsmijter wel moeten nemen voor ik hier op stapte?voorovergebogen zithouding is trouwens niet het enige dat z’n Café Racer achtergrond verraadt, ook sturen gaat ‘m in hetzelfde toeristische tempo niet echt lekker af. “Ziet er bloedmooi uit, maar zoals het een échte Café Racer betaamt zit het als je langzaam rijdt ongelofelijk kut en stuurt het voor geen kwartje,” is de eerste aantekening die ik in het logboek maak. 

Dat verandert echter als de volgende dag mijn lichaam de Gin-Tonic van twee avonden daarvoor heeft verwerkt, ik een stuk frisser op de VITPILEN zit en in traditioneel ‘vandikhout’ tempo de gebruikelijke dijkwegen afknal. Dán blijken ineens – zoals het een echte Café Racer betaamt – alle puzzelstukken in elkaar te passen en is het genieten en kicken met een hoofdletter G en K. Genieten, omdat de VITPILEN met een militaire precisie over een bochtige weg te jagen is en wat vering en rijwielgedeelte betreft perfect in balans blijkt te zijn. En Kicken omdat je elke Of ik moest weer op turnen gaan, misschien is dat hetandere sportieve motorrijder – het liefst op een 150+ pk Supersport of Naked Sport – het leven zuur kunt maken. Of je in ieder geval het gevoel geeft dat dát zeker zal lukken.

Rechte stukken (zeker als ze lang genoeg zijn) zullen door die ander worden benut om zich te revancheren, maar mocht je voorbij worden geblaft dan kun je je troosten met de gedachte dat aan het einde van dat rechte stuk er weer zal moeten worden geremd. Ook dan trek je op de VITPILEN weer aan het langste eind. De naam ByBre mag misschien niet zo tot de verbeelding spreken, maar vergis je niet: ze doen totaal niet onder voor de Brembo’s die in Italië worden geproduceerd. In onze ogen heeft Brembo deze in India geproduceerde remmen ByBre (wat voor By Brembo staat) genoemd om geen afbreuk te willen doen aan de remmen die in Italië worden geproduceerd. Niet omdat het tweederangs remmen zouden zijn. De remvertraging
Ziet er zeker niet verkeerd uit en produceert ook nog eens een fantastisch geluid. De 44 paarden staan te trappelen om aan het werk te worden gezet

Hadden we al gezegd dat 'ie extreem laag is? Onder het zadel is voldoende ruimte voor... een pakje kauwgom

Enkele 320mm schijf met ByBre 4-zuiger remklauw ankert goed. Zelfs de kentekenplaathouder past zo goed bij het design
die de enkele 320mm remschijf weet te realiseren is dan ook indrukwekkend, direct en extreem vertragend zonder daarbij te giftig te zijn. Dankzij de slipperclutch (die trouwens ook een assist functie heeft en daardoor heerlijk licht aangrijpt) kan daarbij als je dat wilt ook nog eens mooi gecontroleerd het achterwiel opzij worden gezet. 

We hebben het al vaker gezegd en zeggen het nu opnieuw, meer dan dit heb je eigenlijk helemaal niet nodig. De vierenveertig paardenkrachten die door de 375cc eencilinder bij 9.000 toeren aan het werk worden gezet zijn er meer dan genoeg om ook op de snelweg je rijbewijs in te mogen leveren, maar het is juist de combinatie van een laag rijklaargewicht in combinatie met de smalle 150mm achterband en de soepele vermogensafgifte die de VITPILEN zo begeerlijk maakt. De geometrie mag tot op de millimeter gelijk zijn aan de 390 DUKE, met een wielbasis van 1.357mm, een balhoofdhoek van 25° en een naloop van 95mm, maar het is een totaal andere ervaring. Moeilijker, maar daardoor wel veel leuker.

Het leuke is daarbij dat niemand, maar dan echt niemand zich lijkt te storen aan het toch niet onaardige tempo dat we aan het rijden zijn. Gewoon, omdat het een unieke verschijning is en misschien ook wel omdat we niet vol in leer, maar geheel in stijl in kevlar spijkerbroek, stoffen Lijkt heel breed die weg... maar schijn bedriegt en er is maar één ideale lijnmotorjack en pothelmpje aan het rijden zijn. Of zou het zijn dat een buitentemperatuur van dik 30 graden boven nul de medemens een stuk minder kritisch maakt? 

Naast dat de VITPILEN 401 een begeerlijk uiterlijk heeft en een verslavende kick geeft wanneer je volgas de bochtige weg in je achtertuin aan het afraggen bent, is ook het geluid dat uit de fraai vormgegeven einddemper met Husqvarna logo helemaal niet verkeerd. En dan drukken we ons nog voorzichtig uit: een 390 DUKE met Akra kan niet tippen aan de muzikale symfonie die deze Husqvarna ten gehore brengt. En ook wat dit geluid aangaat kan hetzelfde als eerdergenoemde worden gesteld: in je eigen belevingswereld klinkt het heerlijk vet, maar daarbuiten is er niemand die zich er aan stoort. Omdat het dankzij z’n kleine cilinderinhoud niet té penetrant is en de eencilinder geen 15.000 (jank)toeren draait.  

Zo hoort een Vitpilen op de foto te gaan! Die helm zijn we nog steeds niet echt over uit