Zoeken

Test: Honda CB300R

Beproefd stukje mechaniek

24 juli 2018

Dat blokje is sowieso een beproefd stukje mechaniek, geleend van de CBR300R, een motor die het in Azië bijzonder goed doet. En dan hebben we natuurlijk nog Honda’s paradepaardjes als zuinigheid en onderhoudsintervallen, die ook heerlijk ver uit elkaar liggen. Typisch Honda: je hoeft er nauwelijks naar om te kijken. En dat is voor genoeg mensen een belangrijk argument. Hoeveel mensen zijn er niet die een motor kopen, tanken als het moet en er verder niet of nauwelijks naar kijken? Hij zei toch echt duidelijk 'bij de M, kan niet missen'? Waar zit die gast?De forensen, de stoepparkeerders, dat slag? En dan zijn we dat in Nederland nog maar nauwelijks gewend; dat is in Spanje of Italië nog veel normaler. Van dit ding weet je zeker dat ‘ie er tegen kan. 

Enfin, met zoveel hi tech onder de tankdop moet er dus ook heel goed mee te rijden zijn. Toch? Net als die 125 dus. En daarmee word je dan ook niet teleurgesteld. Hoewel we ons opnieuw in de Antwerpse haven bevinden en het dus opnieuw redelijk behelpen is wat de stuurwegen betreft, kunnen we op de Belgische ondergrond wel helemaal los wat de wegligging betreft. Misschien is dit zelfs nog reëler, want niet iedereen kan zich altijd door de omgeving van Lissabon begeven. Aan de andere kant, het is een motorfiets en daar zoek je toch vanzelf graag mooie stuurwegen mee op. Wat wil ik nou zeggen: het ding is prima oké. Bewijst zichzelf hier in de haven, laat je wensen naar wegen waar je er nog veel Ik snap er werkelijk helemaal niks vanmeer mee kunt. Kan ook niet anders, want het is een iets opgepepte versie van z’n kleine broertje, die ook al heel erg oké werd bevonden.  Alleen…

Ja, er is een maar. Een zwakke misschien, maar toch. Ik ben niet zo verbaasd als ik de vorige keer was. Natuurlijk, het is in elk opzicht een ‘iets zwaardere versie’, maar juist daarom is het helemaal niet zo verrassend dat hij ’t zo goed doet. Met de 125 was ik echt wel onder de indruk dat het ding zoveel kon hebben van wat wij ook maar probeerden. En misschien, nee zeker weten, kan de 300 dat ook. Maar dat verwacht je nou eenmaal en voldoen aan de verwachtingen heeft nou eenmaal als bijkomend risico dat het een anticlimax wordt. Beetje onterecht misschien, dus ik zou graag nog een keer, wat langer, met de CB rijden om het zeker te weten. Voordeel is dan wel dat je hiermee, net zoals met de 125, hoe dan ook niet uitgelachen zult worden.


Zeg nou zelf. Bochten oefenen.... in de haven?

Anyway, dat blokje dus. 31 pk jongens, dat is geen kattenpis. En we hebben met andere motoren in het verleden ook al vaker gemerkt dat je helemaal niet veel nodig hebt om echt onwijs goed te kunnen lachen. Je wordt er een beetje stout van, wat dan ook nu weer gebeurt. Maar het grote voordeel is wel dat je met die 31 pk ook nog wel goed met het verkeer mee kunt komen. Ook het zware verkeer in de Antwerpse haven, dus hoef je je ook niet druk te maken ergens eens onder een verdwaalde vrachtwagen te eindigen. Zomaar trekt ’t ding door tot 150 en meer, wat in elk land meer dan genoeg is. En het komt er
In de details zie je nog wel verschil tussen de modellen onderling. Achterbrug is laaaaaaaaaaang

Vertel Honda hoe je een blokje kogelvrij moet maken. Remmen zijn gewoon dik in orde. Radiaal ook

Hippe koplamp is hip. Achterlicht ook
naar mijn idee ook nog best leuk in. Twee jaar geleden had ik een 300 van een ander merk voor de deur staan waar ik ook een lans voor heb gebroken, maar dat was dan weer wel een tweecilinder. Ook leuk, want het trilt minder en heeft een langere adem, maar het geeft je ook een beetje een leeg middengebied. Met een eencilinder heb je dat niet en dat werkt in het geval van de CB wel in z’n voordeel. Sowieso hoef je het blokje net even wat minder op te winden, maar er gebeurt ook wat, wat je het idee geeft toch wel met een echte motorfiets onderweg te zijn. En ik kan me niet voorstellen dat Honda ook daar niet heel hard over heeft nagedacht. 

En dan is er nog een voordeeltje. Wheelies. Ik heb het al eerder gezegd en zal het ook vaker zeggen, wil je leren wheeliën, dan neem je zoiets als dit. Klein en licht en met niet te veel vermogen. Want wheelies maak je niet op vermogen. Dat doe je met oefenen, koppelingscontrole en balans. En vind je die balans, dan kun je ze nog eindelozer maken dan je ooit zou kunnen als je op vermogen blijft rijden. Maar goed, elke vrouw zal het kunnen beamen: dan moet je ‘m wel eerst omhoog krijgen. En daarvoor wordt het met een 125’je toch nét wat te moeilijk. Maar dus niet met de 300. Maar oké, dat is alleen belangrijk als je er gevoelig voor bent. Zo niet: de overige alinea’s bevatten wél nuttige informatie.