Zoeken

Test: BMW R 1250 GS

Opmerkelijk succesverhaal

10 oktober 2018

“De aanwijzing GS staat niet voor een motormodel op zich,” stelt Dr. Schramm met trots. “Het staat voor een opmerkelijk succesverhaal dat van grote betekenis is voor ons bedrijf, en is geweest sinds 1980. Van de launch van de nieuwe R 80 G/S destijds tot vandaag De twee letters GS staan volgens kersverse president Markus Scharmm voor een opmerkelijk succesverhaal en dat wil 'ie ongetwijfeld graag zo houdenlaten de internationale rankings van premium motoren zien dat onze GS modellen jarenlang in de top terug te vinden zijn. En ik ben er heilig van overtuigd dat deze nieuwe GS dat succesverhaal zal voortzetten.”

In dat geval was ingrijpen om het design een update te geven en de performance te verbeteren van wat in feite BMW’s goudhaantje is, en dat goed genoeg doen om de steeds sterker wordende competitie van KTM, Ducati en Triumph voor te blijven zonder de baby met het badwater weg te gooien, een enorme uitdaging voor BMW’s R&D team dat onder leiding van Jochen Beck stond. Dat is dus zeker een van de redenen dat de nieuwe 2019 R 1250 GS er niet veel anders uitziet dan de R 1200 GS die sinds 2004 in productie is geweest en in de loop der jaren 3 belangrijke updates heeft gehad. 

Waar het design slechts in detail is aangepast, zoals de nieuwe kleppendeksels van de boxer motor en de nieuwe frisse kleurschema’s, is de belangrijkste focus van het R&D team geweest om de performance en gebruiksvriendelijkheid van de boxermotor te verbeteren, zoals Ing. Norbert Klauer, hoofd van BMW Motorrad Drive Train Development, uitlegt. “Aangezien ons publiek voor deze motor uit een brede sectie van rijders bestaat met uiteenlopende vaardigheden en ervaring, besloten we dat de belangrijkste focus op de rijdbaarheid moest liggen – simpelweg de GS nog gemakkelijker en bevredigender te rijden maken, door de motor overall te verfijnen en mooier te laten lopen,” zegt hij. Hier draait alles dus om, de nieuwe 1.254cc boxermotor met ShiftCam technologie, dat voor variabele kleptiming en kleplift staat die binnen 5 milliseconden reageert. Da's trouwens niet het enige unieke, voor het eerst is nu de versnellingsbak in het motorblok geïntegreerd, waardoor de kenmerkende 'klak' uitblinkt in afwezigheid“We besloten dit te doen door toepassing van variabele kleptiming, wat samen met de kleine groei in cilinderinhoud heeft geresulteerd in meer vermogen en koppel over de hele linie, terwijl tegelijkertijd zowel het brandstofverbruik als de emissies zijn gereduceerd. De nieuwe Boxermotor vinden we ook terug in de R 1250 RT en voldoet niet alleen aan de huidige Euro 4, maar ook aan de toekomstige Euro 5 die vanaf 2020 verplicht zal zijn.”

Ing. Klauers team van engineers hebben dit bereikt met het innovatieve ShiftCam systeem, dat variabele kleptiming met variabele kleplift combineert. Dit is het essentiële ingrediënt van de vernieuwde precisiegekoelde achtkleps boxermotor van de R 1250 GS en het resultaat van drie jaar ontwikkeling. Daarnaast heeft BMW de cilinderinhoud van 1.170cc naar nu 1.254cc vergroot door voornamelijk de slaglengte te vergroten (boring x slag van 101 x 73 naar 102,5 x 76 mm. De 40mm inlaatkleppen en 34mm uitlaatkleppen zijn onder een extreem korte hoek van 18° ten opzichte van elkaar geplaatst voor optimale verbranding. Geen Zuid-Afrika ditmaal, maar op een doordeweekse dag in Portugal is ook niet verkeerdOndanks de niet extreem gekozen compressie ratio van 12.5:1 zijn dubbele pingelsensoren voorzien, zodat de GS ook in werelddelen met mindere kwaliteit benzine kan worden afgetankt. De nieuwe boxer is opgegeven voor een topvermogen van 136 pk bij 7.750 toeren, met een maximum koppel van 143 Nm bij 6.250 toeren per minuut (versus 125 pk @ 7.750 tpm en 125 Nm @ 6.500 tpm voor de 1200). Dus, een 7% grotere inhoud heeft in 9% meer vermogen en 14% meer koppel geresulteerd, waarmee het de sterkste productie Boxer is die BMW ooit heeft gebouwd. Nu is dat weliswaar nog steeds een flinke bak minder dan de 160 pk van de Oostenrijkse en Italiaanse concurrenten, maar de soepele manier waarop het extra vermogen en koppel wordt afgegeven moet dat compenseren.