Zoeken

Test: BMW R 1250 GS

Conclusie

23 november 2018

Vijf jaar na de lancering van de precisiegekoelde R 1200 GS heeft BMW het belangrijkste model in de line-up met militaire precisie klaar voor de toekomst gemaakt. “De GS is groot, lomp, lelijk en zó populair dat je er misselijk van wordt, zo’n grote massa wil je als individualist natuurlijk niet bij horen. Maar het ding is zó goed, daar kun je gewoon niet omheen. Met de beste wil van de wereld kun je de GS niet afkraken en dat knaagt.” Dat gold voor de oude R 1200 GS en dat geldt nog veel meer voor de nieuwe R 1250 GS die tot in het detail oogt, stuurt, rijdt en klinkt als je van de 1200 gewend was, maar dan met een heel, heel veel sterker motorblok. 

Het stomme ding kost je een rib uit je lijf, zeker als je alle opties hebt aangevinkt (en die wil je), maar voor die zuurverdiende centen krijg je wél wat terug. Het is verdomme niet normaal.  

De vertrouwde GS - maar dan beter (dat zegt eigenlijk genoeg), dat blok, verbruik

Goedkoop is anders, blijft wennen die Telelever


Of dat 'ie echt zoveel sterker is? Wat denk je zelf?

Basisprijs € 19.794,63
Cosmic blue metallic € 117,98
Comfortpakket € 650,74
Dynamic pakket € 1.170,22
Touring pakket € 1.860,99
Intelligente noodoproep (eCall) € 365,74
Totaal € 23.960,30