Zoeken

Dubbeltest: Harley-Davidson Road Glide en Street Glide

Interessant verschil

8 mei 2018

Tijdens de fotoshoot valt meteen op hoe ontzettend gemakkelijk beide Glides op de weg te keren zijn, dankzij de grote stuuruitslag en de lage zit van slechts 695 kilo, maar minstens zo interessant is het verschil tussen beide Glides. Qua gevoel lijkt de Street Glide totaal niet op de Road Glide, zo wordt me snel duidelijk als ik van de Road Glide op de Street Glide ben overgestapt. En word ik dus aangenaam verrast.
D'r mag een Harley logo op staan, maar 't zijn toch echt Brembos, die remmen. Valbeugel kun je ook je voeten op leggen

Milwaukee Eight, leverbaar in 107 en 114 ci. Da's kiezen tussen dik genoeg en nog dikker

Grondspeling valt geeneens tegen voor z'n dikke toerbuffel. Koffers zijn ruim genoeg voor een sixpack bier (of zes)
Je zou denken dat de op het stuur gemonteerde Batwing kuip een negatieve invloed heeft op de stuureigenschappen, maar het tegenovergestelde lijkt eerder waarheid te zijn. De Street Glide voelt lichter en compacter en is veel gemakkelijker en neutraler van richting te veranderen. Haast dag en nacht, zo groot als het verschil is tussen de Road en Street Glide. Nu is de Street Glide met z’n rijklaargewicht van 276 kilo inderdaad ook 12 kilo lichter dan de Road Glide, maar als ze me hadden gezegd dat het verschil 30 kilo was geweest had ik dat zonder meer ook geloofd. 

Dat de Street Glide naast lichter ook compacter voelt heeft de tourer juist te danken aan z’n Batwing kuip die veel dichter bij de rijder zit dan de haaienneus kuip van de Road Glide, die er weliswaar übervet uitziet en de motor een jaren ’70 Flowerpower uitstraling geeft, maar die wel forser is en beduidend verder naar voren over het voorwiel hangt. Bijkomend voordeel van de Batwing kuip is dat de tellers plus het Boom! Box TFT scherm nu recht in het gezichtsveld zitten en daardoor veel beter afleesbaar zijn. Vooral het verschil in afleesbaarheid van het TFT display in de zon is enorm, bij de Road Glide valt het beeld door de schitteringen van de zon haast volledig weg. 


Imposante verschijning. Die Road Glide dan hè

De route slingert voort door de zonovergoten Kroatische hooglanden en wanneer de weg richting vallei slingert ontvouwt zich een landschap dat met hetzelfde gemak Texas had kunnen zijn. Onvoorstelbaar mooi en tegelijkertijd onbegrijpelijk dat deze uithoek van Europa niet vaker wordt gekozen als uitvalsbasis voor een introductie. Muziek van de MP3 Hoezo een racehelm is geen gezicht?speler op standje 10 en met de cruise control op 90 per uur heerlijk genieten van de natuur, er zijn slechtere manieren om je vrije zondagmiddag door te brengen. Life is Good! Snap nu best waarom hele volksstammen verslingerd zijn geraakt op deze Harley Tourers. Trouwens, over cruisen gesproken. Het Milwaukee Eight motorblok is gezegend met een heerlijk brede, sterke en soepele powerband met een maximum koppel van 150 Nm dat al bij 3.250 toeren per minuut wordt afgegeven, waardoor het geeneens veel uitmaakt in welke versnelling je zit. Van derde tot zesde versnelling is cruisen gegarandeerd. Beide modellen zijn met hak-teen schakeling uitgerust, hoewel dat wat mij betreft geeneens nodig was geweest. De zesversnellingsbak is weliswaar gezegd met Harleys welbekend ‘Klak!’ als de 1een 2eversnelling Amerikaanse vlag is Amerikaanse vlag en waar komt Harley alweer vandaan? I rest my case...wordt geselecteerd en heeft relatief lange schakelwegen, maar is wel super trefzeker en zowel op als terug zonder koppeling te schakelen. Bovendien beperkt de hakschakeling je voetruimte op de treeplaat en zal je telkens je voet moeten optillen om met je hak te schakelen.

Het verschil in rijkarakter tussen de Road en Street Glide is zo groot, dat als de volgende, langs de kustlijn slingerende bergweg zich aandient het bloed al snel kruipt waar het niet laten kan en het tempo stiekem weer wordt opgevoerd. De bochtige weg is breed, overzichtelijk en wars van haarspeldbochten, en daarmee hét domein van de Street Glide, die zich met speels gemak over dit soort wegen laat sturen en je totaal niet het idee geeft met bijna 400 kilo onderweg te zijn. In tegenstelling tot de Road, die je laat weten dat dit eigenlijk niet de bedoeling is en je verleidt dat sportieve uitstapje op een sportief-relaxte manier te doen, lijkt de Street Glide je haast aan te sporen het gas wat verder open te doen. Alsof ‘ie tegen je zegt “doe maar hoor, leef je maar uit, ik vind het niet erg.”