Zoeken

Dubbeltest: BMW F750GS en F850GS

F 850 GS

12 maart 2018

Ten opzichte van de F800GS heeft BMW de hoogte van het zadel met 20 mm verlaagd naar nu 860 mm, maar dat blijkt voor mijn 1.72 mtr lengte nog steeds aan de hoge kant wanneer we nog voor het officiële program naar een nabijgelegen rivierbedding gaan voor een extra fotoshoot Offroad rijden is bij ons zoeken naar de hooiberg waarin de speld is verstopt, maar hier is het een en al hooiberg. Man, wat gaafdie BMW op de valreep heeft ingepland om optimaal gebruik te maken van elke beschikbare minuut met zon. De afgelopen week is het weer namelijk niet om over naar huis te schrijven geweest. Waar ik op straat wel gewend ben om te manoeuvreren met het puntje van mijn laars krijg ik in het losse zand geen voet aan de grond, waardoor ik op de ondergrond die bij het ene keerpunt uit los rivierzand en het andere keerpunt uit losse stenen bestaat zelfvertrouwen mis om ontspannen te keren als en dientengevolge op de stenen de F 850 GS vakkundig op z’n zijkant leg. Om het S.O.S. systeem te testen uiteraard, optioneel kunnen beide modellen met e-Call worden uitgerust, een S.O.S. systeem dat na een val verbinding met een BMW Call Centre maakt, waarna er contact met je wordtopgenomen door iemand in je eigen taal. Doordat alle data van de crash naar het callcenter worden doorgestuurd Zou dit wel de hele dag kunnen doen. Wanneer gaan we weer?kan meteen de ernst van de situatie worden beoordeeld en indien nodig meteen de alarmdiensten gealarmeerd. Mocht contact met het callcenter niet nodig zijn, zoals nu in mijn geval, dan heb je 20 seconden de tijd om e-Call te deactiveren.

Het tweede dat de onschuldige val mij leert is dat BMW er beter aan had gedaan om de hooggeplaatste einddemper van een beschermschild c.q. hitteschild te voorzien, nu kan meteen een nieuwe demper worden gemonteerd en dat is toch wel jammer voor een fiets die gemaakt is om écht offroad te gaan.

De volgende dag blinkt ‘mijn’ GS echter weer als nieuw en ook de weergoden zijn ons beter gezind dan op voorhand verwacht, waardoor het volledige programma kan worden afgedraaid. Voor ons begint de dag met een fraaie route offroad door het Enduro park, inclusief behendigheidstraining, en op advies van mijn voorrijder wordt bij mij het standaard zadel omgewisseld voor het lage exemplaar, waardoor de zithouding met 25 mm wordt verlaagd en ik wél mijn voeten gemakkelijk aan de grond krijg. De eerste kilometers worden echter over geasfalteerde wegen afgelegd, waardoor ik meteen begrijp waarom BMW voor dit offroad deel heeft gekozen voor de Metzeler Karoo 3. Voor écht offroad door los en mul zand zouden echte noppen beter zijn, maar die geven op geasfalteerde wegen een minder fijn gevoel, waar de Karoo 3 een perfecte band is voor wie verharde met onverharde wegen combineert.

Vanuit het hotel switch ik al snel van de Rain modus waarin BMW de F 850 GS heeft gezet via Road naar de Dynamic modus (wat trouwens eenvoudig met een knopje rechts op het stuur kan worden gedaan), die bij BMW in het Dynamic pakket is ondergebracht en door middel van de welbekende IMU (die de GS standaard niet heeft) van dynamische tractiecontrole (DTC), Dynamic ESA en bochten-ABS voorziet. Naast Dynamic heb je dan ook nog eens de keuze uit Enduro, wat bij deze 850 door middel van een usb-stick in
Pareltje, die spaakwielen. De Metzeler Karoo 3 zijn ideaal voor wie ook af en toe onroad rijdt 

Niet meer links maar rechts is al een dikke plus, maar een schild om de demper zou nog beter zijn geweest. Het optionele Dynamic ESA doet z'n werk haast perfect 

Handkappen maken 't wel zo stoer. De 850 heeft aluminium 'offroad' voetsteunen en als je op straat goed je best doet krijg je dat onderste nokje aan de grond
Enduro-Pro kan worden omgezet. Een ingewikkeld algoritme in de IMU bepaald per rijmodus de hoeveelheid toegestane wielspin en ABS en in Enduro Pro heb je geen bochten ABS (dat bovendien enige vorm van blokkeren toestaat) en geen ABS op het achterwiel, omdat offroad het achterwiel voor de maximale remvertraging juist wél moet blokkeren. Het verschil in hoeveelheid toegestane wielspin is met de Metzeler Karoo 3 banden goed te voelen, waar in de Rain modus het achterwiel op de nog natte wegen aan de schaduwzijde van de berg mooi in het spoor blijft kan in Dynamic modus de achterkant bij het uitkomen van de bocht mooi een stap opzij worden gezet.

De onverharde wegen van de aanlooproute naar het Enduro park blijkt slechts een opwarmertje te zijn geweest, het echte werk gaat nu pas beginnen. Nu heb ik geen al te beste herinnering aan mijn offroad avontuur met de F800GS, die voor mij in 2011 eindigde met een 11-daags bezoek aan een Duits ziekenhuis omdat de voorvork in een kuil doorsloeg, maar hoe ik vandaag ook mijn best doe, alle oneffenheden van het Enduro parkoers worden door de 43 mm upside down voorvork perfect geabsorbeerd en ook van een diepe kuil of geul deinst de 850 GS niet terug, Water, altijd leuk. Behalve dan voor de fotograafterwijl aan de achterkant het Dynamic ESA in Enduro Pro modus speciaal op offroad gebruik is afgesteld. Nu ben ik allesbehalve een offroad specialist, maar het gemak waarmee de 850 onverharde wegen neemt en met de achterkant al driftend door elke bocht te sturen is, is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen. Het is dat dit Enduro park niet om de hoek ligt, anders zou ik dit wel elke dag willen doen.

Opmerkelijk is ook hoe groot de impact van een 25 mm lager zadel is. Het overgrote deel van het offroad parkoers wordt staand op de steppen afgelegd, waarbij de benen lekker strak tegen de motor kunnen worden gelegd en het rempedaal in de hoge ‘offroad’ stand kan worden gezet, waardoor iets als de hoogte van het zadel geen invloed zou moeten hebben, maar toch voel ik me nu een stuk zekerder. Puur en alleen in de wetenschap dat ik mocht het nodig zijn mijn voeten gemakkelijk aan de grond krijg.

Straatrubber

Na de lunch stappen we over op de versie met gewoon straatrubber, waarbij de Duitsers hebben gekozen voor de nieuwe Bridgestone A41. Omdat nu geen onverharde wegen en offroad avonturen meer op het programma staan kies ik voor het standaard zadel, wat me meteen in de gelegenheid stelt om het verschil tussen beide zithoudingen te ervaren. Het lagere zadel geeft je meer het gevoel Of d'r op straat een beetje mee te vegen is? Wat denk je zelf?een te zijn met de motor, je zit meer in, in plaats van op de motor, waardoor de GS een stuk minder intimiderend aanvoelt, maar het intimiderende van het hoge zadel kan ook in z’n voordeel worden benut doordat de GS dan wat agressiever (lees: Supermoto stijl) door de bocht te jagen is.

Wat gasrespons betreft zijn de onderlinge verschillen tussen de rijmodi maar klein, waardoor ik de GS het overgrote deel van de rit in Dynamic modus laat staan, omdat in deze modus het ABS-pro, DTC en Dynamic ESA z’n sportiefste afstelling heeft en vooral dat laatste is goed te merken: in de Road modus is er merkbaar meer beweging in de achterkant. Vanaf lage toeren pakt de 853cc twin ontzettend mooi op, waarbij rond de 5.000 toeren het blok voelbaar sterker wordt en daarna zijn brede powerband tot vlak voor het rode gebied bij iets van 9k toeren aanhoudt. De vlotte acceleratie wordt nog eens extra onderstreept door het waanzinnige geluid dat uit in- en uitlaatsysteem klinkt (vooral het geluid bij terugschakelen met blipper is verslavend) en écht als een oude luchtgekoelde Ducati klinkt. Met dank aan de nieuwe krukas met verzette tap en aangepaste ontstekingsvolgorde. Nadeel is wel dat het blok nu het bijkomende nadeel heeft in het gebied tussen stationair en pak ‘m beet 2.500 toeren (beetje afhankelijk van versnelling) bij constante snelheid niet echt lekker te lopen. Vijftig in zes vindt ‘ie dus duidelijk niet leuk, maar dat nemen we graaf voor lief.