Zoeken

Vergelijk: Piaggio MP3 vs Peugeot Metropolis

Verschil

11 april 2017

Hoewel de Metropolis 400i van een afstand behoorlijk lijkt op de Piaggio MP3 500, is er een belangrijk verschil als het gaat om het kantelmechanisme, dat ervoor zorgt dat de driewielers net als gewone scooters kunnen overhellen in de bocht. Bij de Piaggio zijn de voorwielen op twee Mc Pherson achtige veerpoten geplaatst. Die zijn scharnierend verbonden met twee boven elkaar geplaatste hevels, die ervoor zorgen dat de MP3 in de bocht zijn binnenwiel intrekt en zijn buitenwiel uitsteekt,
Het idee (2 voorwielen en 1 achterwiel) is hetzelfde, de techniek is echter compleet verschillend

Piaggio kiest voor Mc Pherson achtige veerpoten in een hevelconstructie, Peugeot gaat voor twee triangels die onderaan scharnieren

De Metropolis is net dat tikkie vlotter dan de MP3

Voor rijbewijs B, en dat betekent: een voetrem
zoals een alpineskiër dat met zijn ski’s doet in een snelle bocht. Door het hevelsysteem worden beide wielen met ongeveer dezelfde wieldruk op het asfalt geduwd. Peugeot gaat meer voor een auto-achtige oplossing voor haar "dual tilting wheels"-systeem. Dat bestaat uit twee triangels die onderaan de scooter scharnieren en die met een fusee aan de wielnaaf zijn bevestigd. Aan de bovenzijde zit die naaf vast aan twee verticale beugels, die aan de bovenzijde aan een hevelsysteem zijn verbonden. Dat hevelsysteem verbindt beide voorwielen met elkaar via een monoschokdemper.

Wendbaarder

Voor 2017 is de Metropolis ABS behoorlijk vernieuwd, met onder meer tractiecontrole en waarschuwinglampen die oplichten als je een noodstop maakt. Daarnaast kreeg de Metropolis smallere en grotere voorwielen (110/70-13 in plaats van 120/70-12) en aangepaste voorvering. Dat is goed te merken aan het stuurgedrag. Dat kon bij het vorige model in geen velden of wegen tippen aan dat van de MP3. De Metropolis stuurde zwaarder en je moest vooral in doorlopende bochten behoorlijk tegen de binnenste stuurhelft drukken om hem op koers te houden. Ook reageerde hij nogal in het stuur als je schuin een oprit op reed. Dat is dankzij de aanpassingen nu helemaal over. De nieuwe Metropolis laat zich enorm gemakkelijk een bocht inrollen. Zo gemakkelijk, dat je bij het keren in de weg af en toe zelfs de grens van het kantelmechanisme tegenkomt. In doorlopende bochten is de Metropolis lekker neutraal en is hij prima op koers te houden, terwijl je door de ietwat stugge voorvering goed aanvoelt hoe het wegcontact is. Kijken of ze hier toevallig geen paaseitjes hebben verstoptOp slecht wegdek wordt de vering wel iets stuiterig en maakt ze ook wat lawaai. Het klinkt of er iets los zit, maar dat is toch niet het geval. In elk geval is de stabiliteit wel goed, ook als je 140 rijdt op de snelweg. Je kunt dan nog gemakkelijk van richting kunt veranderen, wat vooral in de file een groot voordeel is.

Rollen...

Wanneer je overstapt op de MP3 merk je gelijk dat die anders stuurt. Hij heeft een grotere rechtuitstabiliteit en het kost iets meer moeite om hem van zijn lijn te krijgen. Het voelt of het zwaartepunt wat hoger ligt, de MP3 rolt wat langzamer de bochten in. Of minder nerveus, zo kun je het dan ook zeggen. De MP3 stuurt verder lekker zwierig, waarbij opvalt dat de scooter ook lekker neutraal en strak blijft sturen als je een beetje aan het pushen bent. Het kost nauwelijks moeite om hem in de bochten te houden en hij gaat op het gas weer lekker gemakkelijk overeind. Aan de bandenmaten zal verschil het niet liggen, want de MP3-500i staat op exact dezelfde maten als de Metropolis. Je snapt niet waarom mensen dagelijks in de file willen staan, als dit ook kanWat wel verschilt is de vering, die bij de MP3 mooi progressief is. Het begin van de 85 mm veerweg is soepel, zodat de MP3-500 het gehobbel van kinderkopjes en andere oneffenheden beter absorbeert dan de Metropolis. Daarna bouwt hij snel stugheid op om te voorkomen dat de vering doorslaat en om de stabiliteit te handhaven. De achtervering heeft 108 mm ter beschikking, vandaar dat die ook grotere hobbels prima slikt. De vering voelt wat soepeler, al moet daar meteen aan toegevoegd dat de MP3 500i, die geheel belangeloos door MotoVeda uit Ede ter beschikking werd gesteld, er al dik 23.000 km op had zitten, terwijl de Metropolis net 20 km gelopen had.

Ontspannen zit

Qua vering voelt de Metropolis dus iets stugger dan de Piaggio, maar dat heeft niet of nauwelijks invloed op het comfort. Wat dat betref lijken ze weer enorm op elkaar. De Metropolis heeft een actieve, rechte zitpositie. Het zadel is stevig en goed gevormd, waardoor je het er gemakkelijk een paar uur op uit kunt houden. Dankzij de afgeronde vorm en de bescheiden zithoogte van 780 mm kun je goed met de voeten bij de grond. Al rijdende is er eveneens genoeg beenruimte. De vloer is mooi vlak, de ruimte voor de voeten een tikje krap, vooral rechts waar het voor autorijbewijs verplichte voetrempedaal zit. Het ruggensteuntje op het zadel kan 40 mm voor- of achteruit worden versteld. Het geeft niet echt steun in de rug, maar zorgt wel voor stevige zit. Ook een duopassagier heeft veel ruimte, brede handgrepen en hele brede treeplanken, die in ingeklapte toestand mooi deel uitmaken van het design. Een sterk punt van de Metropolis Allure is het hoge windscherm, dat zonder gereedschap te verstellen is. In de hoogste stand zit je helemaal uit de wind en dat is vooral bij slecht weer erg prettig, al brengt dat wel enig turbulentiegeluid met zich mee. Verder heeft de Metropolis zogenaamde asferische spiegels, die zorgen dat de dode hoek wordt verkleind.