Zoeken

Vergelijk: Piaggio MP3 vs Peugeot Metropolis

Size matters

11 april 2017

Size matters. Zelfs 45 mm kan een wereld van verschil maken. De eerste Piaggio MP3, in 2006, was met een vooras-spoorbreedte van 420 mm misschien een aardige optie voor de onzekere motorrijder, die aan de dubbele voorwielpartij een gevoel van veiligheid ontleende. Leuk bedacht, maar een angsthaas-imago is natuurlijk geen basis voor een kaskraker. Maar dat veranderde toen men de mazen in de wet ontdekte. De wet vindt namelijk alles met een spoorbreedte van 460 mm en meer een "tweesporig voertuig". Een auto dus. En voor een auto heb je een autorijbewijs nodig. En dus kwamen er slimmerikken met verbredingssetjes. En niet lang daarna lanceerde Piaggio zelf een eigen "Large Track"-uitvoering, met een spoorbreedte van 465 mm en een extra rempedaal. Zo werd het een motorscooter waarop je met een autorijbewijs mocht - nee moest rijden. Ideaal voor mensen die het zat waren om met hun koekblik in de file te staan en die geen zin hadden om een motorrijbewijs te halen. Een verkoopargument dat geen weerwoord kent en dat tot hoge verkoopaantallen leidde. En tot kamervragen. Want blij was de overheid niet met dit fenomeen. Er werd dus een stokje voor gestoken. Wie zijn autorijbewijs na 19 januari 2013 heeft gehaald heeft nu een motorrijbewijs nodig om met een dergelijke driewieler te rijden. De rest mag gewoon met het autorijbewijs blijven scooteren. En dat zijn nog steeds heel veel klanten...

Peugeot

Het is opvallend hoe terughoudend de andere motormerken waren om in te haken op deze niche in de markt. Grappig dat het dan juist auto- en scooterfabrikant Peugeot moest zijn die er een op de wielen zette. De Metropolis 400i. Een scooter die qua design aansluit op de automodellen van het merk en die zich onderscheidt door een zeer fraaie afwerking en een hoogstaande uitrusting. Kijk bijvoorbeeld eens naar het dashboard, met twee chroomomlijste klokken en een modern display, dat een brandstofmeter, een motortemperatuurmeter, een klok, een service indicator, een accu laadindicator, een km- en tripteller en zelfs een bandenspanningsindicator heeft. Dan geeft het ook nog informatie over het verbruik. In het dashboardkastje zit een USB-aansluiting om je GSM op te laden. De bagageruimte onder het zadel is verlicht en biedt ruimte aan een jethelm, terwijl je achter de aparte klep in het kontje nog een integraalhelm kwijt kunt. Heel fraai is ook de LED Mejaar, wat een verschil met z'n voorgangerverlichting in het midden van de wielophanging en langs de twee koplampen. En dan zijn er nog praktische zaken als een tassenhaak en een middenbok, en bijzonder fraai in het design weggewerkte duovoetsteunen. Maar het mooiste is het keyless contact. Je kunt de zender daarvan in je jaszak houden. Ben je bij de motor dan kan hij zonder sleutel op contact en kan alles open. Loop je weg, dan is alles "op slot", waarbij ook de elektrisch bediende handrem meteen geblokkeerd is. Werkt dus ook tegen diefstal...

MP3 500i

De Piaggio MP3 is al wat ouder van ontwerp. Het huidige model is - enkele detailwijzigingen voor 2017 daargelaten - in 2014 voor het laatst vernieuwd. Toen kreeg hij een scherper en dynamischer uiterlijk, met een vlakkere achterzijde waarin langwerpige LED-achterlichten zitten. Het karakteristieke achterklepje, dat de MP3 in het kontje had - en de Peugeot dus nog altijd heeft, kwam bij die update te vervallen. Nu kun je de bagageruimte alleen via het zadel benaderen. De inhoud ervan is echter veel groter dan bij de Peugeot. Er passen twee integraalhelmen in, terwijl er ook een 12-Volts stopcontact in zit. Ook de MP3 heeft nog halogeen koplampen, gecombineerd met LED-dagrijverlichting. Het dashboard heeft eveneens een ronde snelheidsmeter en een toerenteller - ook weer met chromen omlijsting - met daar tussenin een display. Dat ziet er in vergelijking met dat van de Metropolis wat gedateerd uit. Toch geeft het wel een zee aan informatie, zoals het gemiddelde en momentane brandstofverbruik, de gemiddelde en maximaal gereden snelheid, de reistijd, de buitentemperatuur en een ijsalarm. Ook toont het een klok, de ingeschakelde mapping, de km-stand en de tripstand en het voltage van het boordsysteem, al naar gelang de gekozen setting. Het boven het dashboard geplaatste handschoenenkastje heeft een USB-plug. Starten doe je nog met een gewone contactsleutel.


Piaggio mag zich inmiddels serieus zorgen gaan maken