Test: Piaggio Beverly 350 SportTouring
Aan luxe geen gebrek
Voor wie het een teleurstelling is dat Piaggio de Beverly niet van een keyless ride heeft voorzien hebben we een schrale troost. De Beverly 350 SportTouring is namelijk standaard met een afstandsbediening uitgerust waarmee onder andere de alarmlichten kunnen worden bediend, wat handig is als je ‘m in Rechtsom, ook checkhartje Parijs of Rome hebt geparkeerd, en het zadel kan worden opengemaakt. De 350 wordt trouwens standaard geleverd met een getint windscherm dat bij de andere 300 modellen als accessoire leverbaar is. Trouwens, over accessoires gesproken, alle Beverly modellen kunnen met een 37-liter topkoffer, een beenhoes,een motorhoes, een alarmsysteem, een tunneltas die boven de centrale tunnel wordt geplaatst zonder dat je daar als rijder hinder van ondervindt en een TomTom Vio Piaggio Special Edition navigatiesysteem worden geleverd.
Aan luxe dus geen gebrek, maar minstens zo belangrijk is de vraag of het ook nog een beetje lekker rijdt. Wat zithouding betreft is er weinig reden tot klagen, of het moet zijn dat de ruimte voor je benen door de aanwezigheid van de tunnel enigszins is beperkt. Ook opstappen gaat daardoor wat lastiger dan bij een scooter met een vlakke bodemplaat. Piaggio heeft in de tunnel de 13-liter benzinetank ondergebracht met tankdop bovenop, wat als nadeel heeft dat je bij het tanken nu het risico loopt dat als je even niet goed oplet de benzine over de tunnel kan spetteren. Niet dat je vaak bij de pomp zult staan, wij noteerden een gemiddeld gebruik van 1 op 23,3, met de kanttekening dat we wel flink hebben gas gegeven. Piaggio claimt zelf een verbruik van 1 op 28,6 conform de WMTC-cyclus, maar dat wordt gemeten bij een constante snelheid van 60 km/u, en niet 120+ zoals wij hebben gedaan.
Irritanter dan die tunnel tussen je benen is echter het kleine getinte ruitje, dat te klein is om je te beschutten tijdens een oer-Hollandse regenbui, maar waarachter je wel knettergek wordt van de turbulentie in je helm. Nu is dat natuurlijk wel afhankelijk van je lichaamslengte, maar met mijn 1,72 mtr lengte zat mijn hoofd precies op de verkeerde plek.
Rem doet wat je ervan mag verwachten. Wel jammer dat de hendels niet instelbaar zijn
Net als een maxiscooter, de tunnel waar de tank in is ondergebracht
Gaat als een speer en met echte motorkoppeling. Geluid is nog geeneens zo verkeerdEnkel door ofwel mijn hoofd direct achter het scherm te plakken, ofwel ver boven het scherm uit te steken werd het stil in mijn helm, wat me het idee
gaf dat het overgrote deel hier hinder van zal ondervinden. En niet alleen op de snelwegtrouwens, tot 50 km/u was het redelijk te doen, daarboven werd het al snel irritant. Persoonlijk zou het scherm dan ook het eerste zijn dat ik zou verwijderen, wat beschutting betreft merkten we trouwens amper verschil. Wel was het zonder scherm heerlijk stil.
Eerlijk gezegd was het getinte windscherm, dat wat looks betreft zeker niet onaardig is, het enige échte puntje van kritiek dat we op de Beverly 350 SportTouring aan te merken hadden. Want wat rijden betreft is er weinig tot niets op deze scooter aan te merken. Natuurlijk, wanneer je ‘m als een supersport de dijk over jaagt met de naald van de snelheidsmeter continue dik in het driecijferige gebied geeft het rijwielgedeelte al snel aan dit niet meer leuk te vinden, hoewel de flex in het chassis nog wel alleszins controleerbaar was. Wie daarentegen dichter in de buurt blijft van de snelheidslimieten die onze overheid (en het provinciale/gemeentelijke apparaat) voor ons heeft bedacht, En zelfs rechtuit gaat prima. Moest ik nou nog meer uitproberen?dan zal je aangenaam door deze 350 worden verrast. Sturen gaat met kinderlijk gemak,mede ook dankzij de lichtgewicht aluminium vijfspaaks wielen in 16” formaat voor en 14” achter met sportieve bandenmaten 110/70 voor en 150/70 achter, wat buiten het windscherm trouwens optisch het enige verschil is met de Beverly 300 modellen.
Het allergrootste pluspunt is echter het compleet nieuw ontwikkelde motorblok, dat wat performance betreft haast niet onder doet voor een maxiscooter. Bij een verkeerslicht gaat de 350 er bij groen als een speer vandoor, na eerst bij rood als een gladde paling tussen de auto’s door naar de eerste startrij, excuus de stopstreep te hebben gelaveerd. Net als alle andere Piaggio en Vespa scooters is ook deze Beverly 350 SportTouring standaard met het Misschien een drempeltje?veiligheidspakket uitgerust dat naast ABS ook tractiecontrole omvat.Nu ligt de tijd dat we ABS moesten verdedigen gelukkig ver achter ons, maar tractiecontrole is op een scooter minstens zo belangrijk,alleen al omdat je continue met maximaal koppel aan het accelereren bent. Dat en de vertragende factor van een CVT-overbrenging maakt dat een spinnend achterwiel moeilijker te controleren is. Bovendien zijn de wegen in en rond de stad bij uitstek de wegen waar (vracht)auto’s en bussen hun plek markeren en het – zeker bij regen – daardoor soms spekglad kan zijn. Wat remmen betreft is het jammer dat de hendels niet instelbaar zijn, persoonlijk had ik ze liever iets dichter bij het handvat gehad, maar meer dan dat was er niet op aan te merken. De Beverly wordt door de 300mm schijf voor en 240 schijf achter (beide met 2-zuiger remklauw) vlot tot stilstand gebracht.