Zoeken

Test: Kawasaki Z900 versus Triumph Street Triple S

Ontbrekende schakel

19 juni 2017

We hadden er aardig wat tongen mee losgemaakt, met onze middenklasse Naked test eerder dit jaar. Want, waarom hadden we maar drie motoren getest, terwijl het aanbod veel groter was dan de Z900, MT-09 en GSX-S750 waartoe we ons hadden beperkt. Zeker de Triumph Street Triple 765 had niet mogen ontbreken, een motor die zó enorm is vernieuwd ten opzichte van z’n voorganger, de Street Triple 675, dat je eerder zou kunnen spreken van een compleet nieuw model. Heeft ie jarenlang Engels voor geleerd he, die gastEr zat alleen één klein addertje onder het gras.Geheel in Triumph’s trend om modellen in meerdere uitvoeringen uit te brengen was ook de nieuwe Street Triple 765 in drie varianten op de markt gezet: S, R en RS, waarbij de modellen zich onderscheiden door het niveau van elektronica, gebruikte materialen en het topvermogen van de nu 765cc driecilinder, die – zo is inmiddels officieel – in iets opgepepte vorm vanaf 2019 in het Moto2 wereldkampioenschap zal worden gebruikt. Oplopend van 113 pk bij de S tot 123 pk bij de RS, met prijzen variërend van € 10.500 voor de S tot € 13.400 voor de RS (€ 9.390 / € 11.880 BE).

In met name dat laatste zat ‘m precies de kneep. Met prijzen van rond de tienduizend euro van de concurrentie had de Street Triple S perfect in dat gezelschap gepast, maar in Hinckley stond die versie pas als laatste in productie ingepland, na de Street Triple R en Street Triple RS die als eerste leverbaar werd. En om in de zoektocht naar de beste middenklasse Naked een motor mee te nemen die drieduizend euro duurder is dan de rest (meer dan € 4.000 zelfs ten opzichte van de GSX-S750), dat ging ons nét even te ver. Bovendien, tijdens de presentatie van de Street Triple RS onder erbarmelijke omstandigheden op en nabij het circuit van Catalunya had Triumph zelf al gezegd dat juist de S versie als concurrent van motoren als de MT-09 moest worden gezien en werd de Street Triple RS als een model zonder concurrentie gezien.

Dus was het wachten totdat de Street Triple S leverbaar zou zijn, om ‘m te kunnen vergelijken met de winnaar van de vorige test. Bovendien waren we zelf ook heel erg benieuwd naar hoe het instapmodel van de Street Triple 765 familie zou zijn. Ondanks de slechte weersomstandigheden Dat Japans daarentegen wil maar niet vlotten(door het koude weer en het deels nog natte wegdek kwamen de Pirelli Supercorsa banden in de ochtend op straat amper op arbeidstemperatuur, terwijl regen in de middag na een sessie een dikke streep door het circuitdeel trok) hadden we wel een redelijk beeld gekregen van het potentieel van de RS, maar € 13.400 voor een middenklasse naked (slik) was ook aardig aan de prijs en met de RS als dé Naked circuitfiets gepositioneerd was ook bij ons de vraag in hoeverre de ‘low-spec’ S daar op straat voor zou onder doen.

Nu is plannen niet ons sterkste punt geweest en waren we inmiddels al weer druk met andere zaken in de weer, tot het bij toeval op exact het juiste moment bij Triumph’s importeur in Alkmaar ter sprake kwam. “Zeg, wanneer komt nou dat vervolg op die middenklasse Naked test. Jullie zouden toch die Z900 tegenover onze Street Triple S gaan zetten?” De timing had niet beter kunnen zijn, de Street Triple S blijkt nét te zijn gearriveerd en staat in z’n prachtig rode verschijning te glimmen in de werkplaats. “Wat ons betreft kun je ‘m volgende week ophalen, denk je dat je op zo’n korte termijn een Z900 kunt regelen? Niet in de laatste plaats in de wetenschap opnieuw een primeur te hebben gescoord kijken we reikhalzend uit naar dit vergelijk, tot het onstuimige lenteweer weer van zich laat horen. Het extreem warme weer van eind mei heeft plaatsgemaakt voor hevige rukwinden en extreme regenval, precies op het moment dat de twee motoren kunnen worden opgehaald en het wachten is totdat de zon zich weer meldt.