Zoeken

Test: Kawasaki Z900 versus Triumph Street Triple S

Conclusie

19 juni 2017

In onze zoektocht naar de beste middenklasse Naked hadden we deze ronde de Z900 en de Street Triple 765 S tegenover elkaar gezet. Waar in eerste instantie de Kawasaki de test met afstand leek te gaan winnen, bleek het eindresultaat toch iets gecompliceerder te zijn. Strikt Jolly!genomen doet de Kawasaki op bijna alle fronten alles lichter en gemakkelijker dan de Street Triple en heeft daarnaast als ijzersterke troef het ongekend bruut sterke 948cc viercilinder motorblok (wat ‘m stiekem eigenlijk best wel een duizend maakt, maar dan wel een duizend die als een 600 stuurt), maar daarmee is de Street Triple S zeker nog niet afgeserveerd.

De Street Triple S is met erg geavanceerde elektronica uitgerust met twee rijmodi (niet dat we ook maar één meter de regenmodus hebben gebruikt, maar het zit erop) en uitschakelbare tractie controle, hoewel het wel jammer is dat de tractie controle vroeg ingrijpt en niet met een schakelaar aan het stuur uit te schakelen is, waar de Z900 buiten -uiteraard- ABS elektronische hulpmiddeltjes vreemd is (niet dat we 't ook maar één moment hebben gemist, Arigato!maar toch, het zit er niet op). De tweede troef van de Triple is het erg goede rijwielgedeelte en dito vering, waarvan ‘niet instelbaar’ niet echt als gemis werd gezien en de remmen die veel beter op het sportieve werk lijken te zijn afgestemd.

En dus is het meer de vraag waar je voorkeur naar uit gaat: wil je een supergemakkelijke fiets die motorrijden gemakkelijker dan ooit heeft gemaakt en gezegend is met een beresterk motorblok met verslavend eindschot, dan is de Z900 zeer zeker je ding. Wil je daarentegen een stuurfiets pur sang die misschien iets meer kracht met sturen vergt, maar dat wel met militaire precisie doet en zijn driecilinders helemaal je ding, dan is de Street Triple S een serieus alternatief dat misschien wel meer waarde per euro heeft dan de € 2.900 duurdere Street Triple 765 RS.