Test: Kawasaki Vulcan S in Rotterdam
Voordelen
Motoren in de stad? Gaat dat goed? Hoewel we altijd proberen zo snel mogelijk de buitenwegen op te zoeken, zijn er nou eenmaal massa’s mensen die juist in de stad het voordeel van de tweewieler inzien. Je zult immers ergens moeten komen en Gewoon een bootje joh, niks geks in deze buurtliefst zonder onnodig oponthoud, dus als je alleen al de rij bij de vele stoplichten kunt overslaan, gaat het best goed. En dan zijn er natuurlijk ook nog steden die zo groot zijn dat je wel een motorvoertuig moét hebben… de stad wordt alleen maar groter. En dus gaan we maar eens een keer motorrijden. In eigen stad. Op z’n toeristisch.
Als wapen van keuze nemen we de Kawasaki Vulcan S, omdat die toch een klein beetje past in zo’n omgeving. Laag, makkelijk, laagdrempelig. En kort genoeg gegeard om het niet helemaal onaangenaam te maken. De Vulcan werkt ook bij lage snelheden, dus gaan we daar nu eens optimaal gebruik van maken. Hoppetee!
Natuurlijk zijn we niet helemaal alleen, maar zijn we op uitnodiging van Kawasaki die de motor nog eens in het zonnetje wilde zetten. Komt goed uit, zon genoeg vandaag. Dus we beginnen… binnen, bij Republic Moto waar we ontvangen worden met een prima bak koffie om de laatste slaap weg te spoelen. Republic Moto kennen we inmiddels allemaal, dat is zo ongeveer de hipste plek van Rotterdam en ver daarbuiten en vooral voor motorrijders een heel goed idee als meetingpunt. Je hebt er koffie, fris of zelfs een biertje, lunch (heel belangrijk!), diner en voor de rest alles wat een motorrijder nog nodig zou hebben. Vet handig dus! Maar dat laten we dus snel achter ons om nu eerst eens flink de Vulcan de sporen te geven.
Eigenlijk heeft de motor geen introductie nodig. Sterker, we hebben er pasgeleden nog mee gereden, inclusief Arrow uitlaat waar de motor een stuk leuker van wordt, waar alle exemplaren van vandaag mee uitgerust zijn. En om het af te maken neem ik plaats op exact dezelfde motor als vorige keer, te herkennen aan een paar eh… typische slijtplekjes. No worries, we weten dat dit exemplaar precies doet wat we willen en hoe ver ‘ie gaat, dus helemaal pico bello in orde. Vanuit Republic rijden we eerst de Blaak op om de collega’s die niet uit de buurt komen even flink onder de indruk
Eigenlijk kennen we de Vulcan al, maar dat verandert niks aan de details. Ruitje, analoge teller,
versnellingsindicatir, allemaal mooi compleet. Qua design heeft Kawasaki een heel eigen kijk op
de cruisermarkt genomen. En het wijkt lekker af van de norm, wat altijd een goed punt is
te brengen van kubuswoningen en markthal, voordat we doorrijden en langs het Maritiem museum linksaf gaan richting de Maas. Langs het kantoor van de collega’s van Scooter Express en door de Boompjes op. Dat gaat allemaal kinderlijk eenvoudig, het kleine motortje leent zich eigenlijk best goed voor dergelijke escapades. Valt niet tegen! Natuurlijk zitten we normaal gesproken veel liever op iets anders, maar… dat is normaal gesproken. Dit is niet normaal en daar past de Vulcan nog best goed bij. Wat wil je hebben in de stad? Licht, handelbaar, relaxed? Dat komt aardig overeen. Sterker, zelfs als we baldadig worden (collega’s onder elkaar), dan is het nog steeds leuk. Of nog leuker zelfs. Voordeel van de Vulcan is dan dat je bij een stoplichtsprint niet zomaar op je kokosnoot ligt door ‘reusachtig koppel’ en ‘onbedwingbaar vermogen’, dus kun je naar hartenlust gas geven en de koppeling dumpen. Yeeha! En dan nog gaat het niet ineens onbehoorlijk hard. Dat scheelt dan weer in het huishoudboekje. Tweede versnelling, soms derde en dan weer stoppen voor het volgende licht. Dat hou je lang vol…