Zoeken

Test: Honda SH125i en SH150i

Italiaanse hectiek

11 februari 2017

In de knetterdrukke ochtendspits van Florence wordt meteen duidelijk waarom de SH125i hier zo’n ongekende populariteit geniet. Dankzij de ultrakorte wielbasis van 1.340 mm in combinatie met het heerlijk lage rijklaargewicht van 137 kilo heeft de scooter de wendbaarheid van een vlieg en banen we ons als een vloeiende lavastroom door het drukke verkeer, Even wachten totdat de weg vrij is. Vijftien minuten later...waarbij we door de Italianen nog op een rijles ‘Italian style’ worden getrakteerd. Zelfs de meest onmogelijke gaatjes blijken groot genoeg om een SH doorheen te persen. Terwijl ik zelf het idee heb al (heerlijk) aardig asociaal aan het scheuren te zijn (laat ik het zo stellen, eenzelfde rijstijl had ons in Amsterdam al binnen één minuut meer dan een middelvinger van een automobilist opgeleverd) checkt een Italiaanse schone vlak voor me met hetzelfde gemak vlug even of ze nog Facebook of Whatsapp berichten heeft gehad.

De 125cc eencilinder is meer dan snel genoeg in dit verkeer en het start/stop systeem doet ongemerkt z’n werk. Bij stilstand schakelt het blok na 3 seconden automatisch uit, waarna met een draai aan het gas de eencilinder wordt gestart en de SH er als een speer vandoor gaat. Een stoplichtsprint met een collega die voor het vergelijk de start/stop had uitgezet gaf hem bij groen slechts een kleine scooterlengte voorsprong.  Volgens Honda is de kleine eencilinder nu goed voor een topvermogen van 12 pk (was 11,6 pk) bij 8.500 toeren per minuut en levert ‘ie een koppel van 11,5 Nm bij 7.000 toeren per minuut (was 11 Nm @ 6.500 tpm), wat volgens Honda is gerealiseerd door de luchtinlaat van het eSP (enhanced Smart Power) motorblok wat verder naar achteren te verplaatsen. Honda claimt ook dat het verbruik wat verder is aangescherpt en schermt met een verbruik van 2,1 liter op 100 km (1 op 47,6), maar in de totaal 80 kilometer die door ons op de klok werden gezet bleef het verbruik volgens de indicator steken op 2,8 liter. 

Nu zal dat hogere verbruik grotendeels liggen in de route die Honda voor ons had uitgezet – en dan vooral het tempo van de man voorop. Na eerst kriskras door de stad te hebben gescheurd had Honda nog een prachtige route door het Toscaanse heuvellandschap voor ons uitgezet, waarbij de gaskraan bijna continue vol open was. Heuvelop was bij pak ‘m beet 90 km/u de puf er wel uit, maar heuvelaf werden
Uiteraard ABS voor de veiligheid. De vering achter is aangepast voor meer comfort, wat in Florence geen overbodige luxe is

Het zadel zit prinsheerlijk en heeft verschillend materiaal voor rijder en passagier. Een haakje voor de boodschappentas mocht natuurlijk ook niet ontbreken

De duovoetsteun is mooi in het design weggewerkt. Het blok kan beter ademhalen dankzij een verbeterde luchtinlaat
driecijferige snelheden met gemak gehaald. Zelfs in dit tempo viel de SH125i wat sturen betreft niet door de mand, dankzij z’n grote 16” wielen is de scooter heerlijk stabiel en het frame is stijf genoeg om je niet het gevoel te geven dat de voor- en achterkant twee verschillende dingen aan het doen zijn. Het meest was in nog wel onder de indruk van de grondspeling: ondanks dat ik toch echt m’n stinkende best had gedaan eindigde de rit zonder ook maar een enkel schrapend geluid. 

Met de Griekse en Spaanse collega’s al op weg naar het vliegveld hebben wij als extra bonus de kans om de stadse ervaring nog eens dunnetjes over te doen, maar dan met de SH150i. Wat een enorm verschil blijkt te zijn. Niet alleen doordat we nu maar met z’n drieën zijn en we het verkeer nu zelf ook écht op z’n Italiaans kunnen doen, maar ook omdat de SH150i behoorlijk sterker is, terwijl die voor die Grieken en Spanjolen ook nog eens met een riant scherm (dat je trouwens wel heerlijk uit de wind houdt) en topkoffer is uitgerust. Waar de met de SH125i best rap aan de 60 per uur zit tikt de SH150i met hetzelfde gemak 80 per uur aan. De 150 heeft volgens Honda een topvermogen van 14,6 pk bij 8,250 toeren per minuut en een maximaal koppel van 13,9 Nm bij 6.500 toeren per minuut en dat is toch een verschil van 20 procent. Dat extra vermogen gaat volgens Honda wel ten koste van een iets hoger verbruik van 2,3 liter op 100 km (1 op 43,8), maar het display van mijn SH150i gaf exact hetzelfde verbruik van 2,8 liter. In combinatie met de 7,5 liter geeft dit de scooter een actieradius van ruim 250 kilometer, uitgaande van de geclaimde 2,1 liter (2,3 liter voor de SH150i) kom je zelfs 350 kilometer ver op een tank.