Zoeken

Test: Honda Rebel 500

Conclusie

21 april 2017

Waren we een paar jaar terug al onder de indruk van het blokje, die indruk maakt de Rebel opnieuw waar. Het is dat ze gezegd hebben dat de piek 1000 toeren lager zit, checken of dat klopt lukt toch niet: de toerenteller ontbreekt. Wat er nog wel aangegeven wordt is summier, maar afdoende. Alleen de rechthoekige layout van het display in het ronde tellerhuis is een beetje jammer, dat had wel iets mooier gekund. Dus...Maar dat is het dan ook: de motor is heel basic en zonder duik in de accessoiregids zul je er aan toeters en bellen weinig op terugvinden. Hoeft ook niet, want het ding hóórt kaal. Het duozitje krijgen we er in Europa wel standaard bij, in de VS juist niet. Omdat het zo hoort.

Maar terug naar dat blokje, dat z’n achtergrond dus nog steeds niet helemaal kan verbergen. Geeft ook niet, want daardoor krijgen wij een soort Jekyll en Hyde voorgeschoteld die inderdaad heel goed, netjes braaf en onintimiderend aan het verkeer kan deelnemen. Ideaal voor beginners en alles waar we als ervaren motorrijder graag neerbuigend over doen. Maar tegelijkertijd weet het blokje te transformeren in een eersteklas gifkikker zodra je de kraan echt openzet. Ideaal voor gevorderden en mannen die met hun overredingskracht net een ‘lief klein 500cc cruisertje’ de familie hebben weten binnen te praten.

Om het echt een wolf te kunnen noemen komen we nog wat daadkracht en tanden te kort, maar de schaapskleren zijn er alvast weldegelijk. Verkrijgbaar in degelijk zwart en grijs, of eenvoudig rood. Om vooral niet op te vallen. Maar intussen weten wij wel beter. En plots begrijpen we het idee: werd de Vultus eerder al gekscherend een ‘batmobile op twee wielen’ genoemd, de Rebel is pas de échte Batman: ogenschijnlijk een keurig nette heer, maar onderhuids….

blokje, grondspeling, weggedrag bij hogere snelheid

Je zou ‘m niet geven wat hij verdient, soms wil je Eega er mee weg voor een boodschapje