Test: Honda CRF250 Rally vs. Kawasaki Versys-X 300
Kawasaki Versys-X 300
Dan de Kawasaki. Voor de fotoshoot hadden we afgesproken op een stukje groen Nederland in de buurt van mijn woonplaats, Zoetermeer. Daar gearriveerd op de CRF kan ik mijn ogen haast niet geloven als m’n collega op de Versys-X 300 arriveert. Wat een hoop motorfiets kwam daar aanzetten voor een 300cc. Goed. Nu hadden ze wel een beetje gesmokkeld bij Kawasaki, want de machine was behoorlijk aangedikt met mooie accessoires. Zo’n eerste indruk is echt heel leuk en ook belangrijk, Tuurlijk, hij kan 't best, maar de X voelt zich het best op z'n gemak als er asfalt ligtmaar kan ook gevaarlijk zijn. Op basis van die geweldige eerste indruk kan de motorfiets namelijk ook erg gaan tegenvallen bij nadere kennismaking, als ‘ie z’n pretenties niet waar maakt. Goed, de Kawasaki Versys-X dus. Ook hier net als bij de Honda geen echte verrassing dat men bij Kawasaki met deze lichte allroad op de proppen komt. De naked en de sportieve broer van deze nieuweling boeken behoorlijk succes en hetzelfde mag van deze allroad verwacht worden. De motorfiets oogt als een echte Versys en maakt een dikke indruk met de brede valbeugels om het kuipwerk heen, extra breedstralers en vooral ook de gemonteerde kofferset maakt het avontuurlijke toerplaatje compleet. Wat wel direct opvalt is dat deze Versys veel meer op de straat georiënteerd is dan zijn tegenhanger in deze test. De veerwegen zijn een stuk korter en stugger. Ook heeft Kawasaki gekozen voor minder toegewijde banden. Hier dus geen volle noppen
Eleganter dan de CRF, maar nog steeds best stoer. Ook dit display kennen we ergens anders van
Accessoires te over op deze X, waaronder extra verlichting. Geen fratsen voor wat de schakelaars betreft
Het rekje is standaard, het zadel is duidelijk op comfort afgestemd
17 liter koffers, daar past genoeg bier in voor een weekendje weg
maar een wat breder inzetbare dual purpose band. Het betreft hier wel de ‘X’ versie en dus ook hier een groter 19inch voorwiel en een 17inch achterwiel. Het betreft hier ook wel weer gespaakte wielen, hetgeen de allroad aspiraties van deze Versys verraadt.
Een rondje om de motor dan. Zoals je dat doet bij je eerste kennismaking. Mooi strak kuipwerk op de Kawa, maar vooral het hoekige neusje met de fraaie koplamp geven deze Versys een zeer actieve uitstraling. In het fraaie neusje huist een modern en overzichtelijk dashboard. Centraal daarin een analoge toerenteller met een heuse versnellingsindicator daarbinnen. Ernaast een digitaal display dat niets aan het toeval overlaat en dus alle relevante informatie verstrekt. Naar achteren toe een lekker breed en tikkie hard zadel met een prima plek voor de duopassagier. Standaard wordt de 300 uitgevoerd met een mooi afgewerkt bagagerekje met handige bagagehaken. Tussen de duokont en de nette, hoekige uitlaat is in dit geval dus een handige Kawasaki kofferset gemonteerd. Met 17 liter inhoud zijn ze niet enorm, maar feit is dat ze geweldig mooi passen op de Versys en exact genoeg zijn voor het gebruikelijke weekend of weekje weg. En daar beginnen we de spijker op de kop te slaan. Kawasaki heeft met deze Versys-X de wat veiligere kant gekozen van het bredere inzetgebied, maar met de verharde weg als hoofdbestandsmiddel. Het omgekeerde dus eigenlijk van de Honda!
Dit is ook weer te herleiden in de gekozen krachtbron. In het geval van deze Kawa gaat het natuurlijk om hun welbekende 296cc parallel geplaatste tweecilinder. Met 40pk (29kW) en 25,7Nm koppel is deze krachtiger dan die van de Honda, maar het echte verschil zit hem in de afgifte van de twee motorblokken. De Honda is zeker voor een ééncilinder erg soepel te noemen,
Ook hier een enkele wavedisk. En handkappen
Het blok is stukken sterker, net als het geluid trouwens
maar de tweecilinder van Kawasaki is echt zijdezacht. Trap je hem op de staart dan wil het blok graag presteren, maar bijna stapvoets in de derde versnelling vindt ‘ie ook prima… knap staaltje werk.
Het blijft mij verbazen hoe de techniek alsmaar verder gaat. In dit soort relatief onschuldige verpakkingen verwacht je niet zoveel prachtige en praktisch toegepaste kennis. De balans van deze motoren is zo goed, dat ze mijn vele malen duurdere sport motoren uit het niet zo heel verre verleden, gewoon tot verlegenheid brengen als het gaat om stuureigenschappen. Ogenschijnlijk zijn er helemaal niet zulke bijzondere veren gemonteerd en ook het frame oogt vrij onschuldig. Verbaasd ben ik dan ook over hoe gemakkelijk er snoeihard gestuurd kan worden met deze machine, zonder ook maar een momentje van zorg te beleven. Met speels gemak en minimale input doet de Kawasaki gewoon bijna alles dat je wilt. En zoals gezegd in de introductie is het juist dat wat deze machines zo ontzettend fijn maakt. Toegankelijk voor de onervaren Wat, een 300? Hoe vaak ik dit wel niet heb gehoord vandaagrijder, maar dus ook nog serieuze pret voor de meer ervaren piloot.
Het sturen op de verharde weg gaat de Versys echt makkelijker af dan de Honda, die in dit geval dan ook niet geholpen is door de gemonteerde noppenbanden. Het paardenpad daarentegen bleek voor de Kawasaki geen reële optie. Terwijl we daar met de Honda juist zoveel plezier aan hebben beleefd. Remmen doen beide motoren voorbeeldig. De Honda duikt flink in de veren bij het doorremmen, maar blijft ten aller tijden vertrouwen geven. Het ABS op het achterwiel van de Honda kan voor offroad doeleinden uitgeschakeld worden. De Versys-X voelt een stuk conventioneler aan en remt dan ook als een beer. Pas bij zeer geforceerd remmen grijpt het ABS merkbaar in. Ook op de Kawasaki klopt de ergonomie als een bus. De zadel hoogte is ook hier met 845mm best fors en niet geheel ideaal voor mensen met een verticale uitdaging, maar het zadel is slim wat smaller gemaakt aan de voorzijde, zodat de voetjes in de meeste gevallen toch aan de grond kunnen komen. De zit is stevig net als de vering, helemaal prima naar mijn mening. Het is namelijk op een hard zadel veel langer uit te houden, dan op een zacht zadel. Op de snelweg wordt een hoog toerental beloond met zeer respectabele snelheden en een topsnelheid van ruim boven de 150km per uur. Negenduizend toeren bij 120km per uur… dat wel, maar zonder ook maar de geringste onwenselijke trillingen.