Zoeken

Test: Dunlop SportSmart 2 Max

Regenrijden

15 april 2017

Zitten we nog maar met één ander probleem: hoe ga je dat uitproberen? Zoals we al van eerdere Dunlop introducties kennen, is er gezorgd voor een keur aan motoren, afwisselend uitgerust met de oude band en de nieuwe band, zodat je op exact hetzelfde model kunt voelen wat het verschil is. Helemaal perfect, behalve dat de weergoden ons echt slecht gezind zijn. Daarnaast is het de bedoeling dat we niet alleen de sprotprestaties, maar ook het algemene weggedrag  Je dirai encore une fois oui à mes collègues. Stupide moi beoordelen. Het is immers een sportieve straatband, geen circuitband.En dus staat er een tourritje op het programma in de heuvels rond Montpellier. Over Franse wegen helaas en die kunnen nogal afwisselend zijn. Waarvan ook akte. Maar goed, de omstandigheden zijn voor elke band gelijk, dus staan de voorrijders vol goede moed in de startblokken.

Omdat ik echt een schijthekel heb aan regenrijden zoek ik een motor die ik een beetje goed kan inschatten en kom terecht bij een Kawasaki Z1000R. Nou is die R in dit geval bijzaak, maar de Z1000 ken ik, óók in de regen. Poeslief ding. En krachtig genoeg zodat ik ‘m mooi in een hoge versnelling kan zetten en gewoon kan laten rollen terwijl ik probeer de nieuwe Sportsmart2 Max af te tasten. Dat blijkt wel een redelijk goed besluit te zijn, de motor doet z’n werk perfect en verrast geen seconde. De banden daarentegen voelen me erg lichtvoetig aan en dat brengt me toch een beetje uit m’n comfort.

Als ik daarna - dat was immers het plan - overstap op een Z1000 met de oude banden, voelt het toch vertrouwder aan. Gek, zou je denken, maar daar zit wel een verklaring in. Ik miste namelijk het gevoel dat de oude band wel gaf, de nieuwe stuurt gewoon lichter en makkelijker (die claim kan dus wel kloppen) en vergt minder rijdersinput. Dat voelt niet lekker als je op eieren rijdt, de oude vraagt wel wat meer werk maar dat is bekend en dus vertrouwd. De randen halen we onder deze omstandigheden nog lange niet, dus van de extra feedback onder hellingshoek kunnen we geen hulp verwachten.

Vervolgens overstappen op een Z900 om hetzelfde nog eens te doen, maar dan andersom (dus eerst de oude en pas daarna de nieuwe) is de schok nog ietsje groter als ik merk dat deze motor ruimer zit, nog beter stuurt en zich ook als een mak lammetje gedwee en zonder vreemde verrassingen laat bedienen. Met het nieuwe middengebied kan ik ook deze motor een versnelling hoger rijden dan ik anders zou doen en maak daar dan ook dankbaar gebruik van.
Door aanpassing van het doorsnede profiel moet de feedback zijn verbeterd. De nulgradengordel is nu van armide gemaakt 

uiteraard: dual compound. Dankzij een nieuwe mix van rubber en silica kan ie bij lagere temperaturen z'n werk al doen
Maar het verschil tussen deze twee motoren is duidelijk groter dan het verschil in banden… onder deze omstandigheden. En aan de andere kant: Dunlop zegt zelf al dat beide dezelfde naam hebben, dus lijken ze nog wel een groot deel op elkaar. Logisch.

Eenmaal bekomen van de cultuurschok stap ik weer over op de kopie-Z900 met nu de nieuwe Max band en merk dat het verschil ook andersom voelbaar is. Alleen ben ik intussen zo miserabel koud en nat dat het me nauwelijks nog een biet kan schelen. Als dan ook de voorrijder elke snelwegoprit richting ‘rechtstreeks terug’ negeert en stug de route aanhoudt, kan het me allemaal gestolen worden, ik wil gewoon weer droog en warm, dus tegen de tijd dat we uiteindelijk weer retour komen bij het testcomplex van Dunlop komt inmiddels de stoom uit mijn oren. Evengoed is er niks aan te doen, dit is een duidelijk gevalletje overmacht. De bevindingen zijn wel duidelijk, maar zeggen dus eigenlijk alleen maar iets over de rijeigenschappen onder natte omstandigheden. En dan te bedenken dat er vooraf nog verteld werd dat de ‘wet handling track’ buiten gebruik is wegens het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag. Hoezo ironie?