Zoeken

Test: Dunlop SportSmart 2 Max

Miserabele flamingo's

15 april 2017


Dunlop had 't mooi bedacht en goed opgezet. Zo had het moeten zijn

Als je naar Zuid Frankrijk afreist om daar met de nieuwste hypersportband van Dunlop te gaan rijden op hun testcircuit en daarbuiten, verwacht je niet dat je veel gaat kunnen zeggen over de rijeigenschappen onder natte omstandigheden. Dus dan is het helemaal zuur als het zelfs harder regent dan je in eigen land gewend bent. Geen circuitsessie, geen ZX-10R, Panigale 1299, S1000RR of GSX-R, niks meer. Ooit miserabele flamingo’s gezien? Die zien er uit als verkleurde, chagrijnige zwanen, wij kunnen het weten.

Hoe dan ook, het is niet anders en we doen wat we nog kunnen. Dat is een rit in de omgeving op motoren die afwisselend van de ‘oude’ Sportsmart 2 en de nieuwe Sportsmart 2 Max zijn voorzien, voor een direct vergelijk. Dat doen ze dan wel weer oké bij Dunlop. Zoals altijd.

Maar het gaat dus om die band. De Sportsmart 2 Max. Waarom deze naam en geen nieuwe? Omdat het een verbeterde versie is van de Sportsmart 2 en we het dus ook zo moeten zien. Maar aan de andere kant: hij is wel flink verbeterd met verzamelde data en techniek uit de endurance, ervaring uit Moto2 en Moto3 en zelfs hun eigen, vorig jaar gepresenteerde, Roadsmart 3. Mogguh.


Maar zo zag het er op onze testdag uit

Dus wel iets om op te letten als je voor je volgende nieuwe setje naar de dealer gaat. Het best is de band te herkennen aan de nieuwe naam op de zijkant, maar het profiel is ook net een klein beetje aangepast en heeft minder groeven dan de oude. Maar als je beter kijkt zou je ook de nieuwe vorm van de voorband kunnen herkennen, vooral aan de zijkanten heeft Dunlop namelijk weer de richels tussen loopvlak en zijkanten teruggebracht. Deze waren bij de oude Sportsmart2 nauwelijks aanwezig (en de band zag er dus erg rond uit in dwarsdoorsnede), maar dat gaf onder een hoek, rijdend op de rand, niet het gevoel wat veel motorrijders graag willen. Nogmaals, dit was dus het ideeHet gaf namelijk nauwelijks een grens aan, waardoor je wel eindeloze hellingshoeken zou kunnen halen, maar je nooit een idee krijgt hoe ver je nu gaat. Met de nieuwe en het nieuwe randje krijg je meer tegendruk, wat zich vertaalt in feedback. Qua hellingshoek kun je nog altijd maximaal gaan, maar je voelt nu een stuk beter wat er onder je gebeurt.

Voor de echte innovatie moeten we sowieso bij de voorkant zijn. De achterband, als we dan toch bezig zijn, is een stuk minder aangepast, wat ook de reden is achter het hele namenverhaal van het begin. Wat is er dan wel veranderd: de achterband heeft nu een multicompound opbouw, met een hardere compound in het midden voor een langere levensduur en zachtere aan beide zijden. Die is zelfs iets zachter dan de oude Sportsmart2, waardoor er op gripniveau toch ook iets is verbeterd. En oh ja, het vorige keer zo superbijzondere Jointless Tread was dus niet meer En dit was onze werkelijkheid. Met dank aan een Franse collega, die nog wel wat extra meters wilde maken voor de lens van de fotograaf, terwijl ik op 't toilet m'n onderbroek aan de handenblazer aan 't drogen bennodig en vinden we dus niet meer terug. De techniek is er nog wel, maar wordt bewaard voor een volgende knoop.

Maar de vóórkant, poehee. De nieuwe vorm hadden we al genoemd, maar van binnen gaat het nog even flink door. Zoals altijd heeft het een met het ander te maken, dus als je een paar dingen aanpast kan dat verstrekkende gevolgen hebben. De bekende Jointless Belt, oftewel de nulgradengordel die niet als grote lap is verwerkt maar opgesponnen uit één lange draad, is voortaan van Rayon, een aramidesoort die zowel supersterk als licht is. Geen staal meer, dus dat heeft nogal een effect. Daarnaast is er een nieuwe mix van rubber en silica, waardoor de bedrijfstemperatuur ook een stuk beter is. Anders gezegd: de band kan al bij een veel lagere temperatuur z’n werk doen, iets wat Dunlop een kortere opwarmtijd noemt. Komt wel redelijk overeen. Door de mindere vervorming gaat de slijtage omlaag met ongeveer 25 procent, zo beweert Dunlop. Door de Rayon spiraalgordel vervormt de band ook minder, wat dan ook weer invloed heeft op het stuurgedrag: de motor stuurt lichter en sneller in. Dan is dus ook te verklaren dat dit in combinatie met het oude profiel misschien wat teveel van het goede zou zijn en dus is dat feedbackrandje helemaal zo’n slecht idee niet.


Dit stond dus allemaal op ons te wachten