Zoeken

Test: BMW G 310 GS

Een echte GS

29 september 2017

Het grote verschil tussen de G 310 R en deze G 310 GS is dat de motor écht als een volwassen motor oogt en voelt. Sterker, voor de ingang van het hotel stonden ’s ochtends pak ‘m beet 30 310 GS’en opgesteld met daartussen één R 1200 boxer, die in eerste instantie geeneens boven de meute uitstak. Pas nadat we er voor de tweede keer langsliepen werd het door een collega opgemerkt. Het niet gedeelde zadel is op een hoogte van 835 mm zelfs 15 mm hoger dan een F 700 GS en slechts 15 mm lager dan een Ed heeft Flat Track gereden. Kun je het zien?R 1200 GS, om je een beeld te geven van de volwassen afmetingen van de 310. Tot in het kleinste detail heeft BMW goed nagedacht hoe deze instap-GS een zo volwassen mogelijke uitstraling te geven. Het design is van mijlen afstand herkenbaar als een GS en wat afwerking betreft scoort deze G 310 GS net zo hoge ogen. Nergens is een lelijke naad of kier te spotten en zelfs aan iets als een 12 Volt aansluiting is gedacht. Net als een robuust aluminium rekje waarop een topkoffer (als accessoire) kan worden gemonteerd. Het enige dat misschien fraaier had gekund is het lcd-display, dat weliswaar multifunctioneel is en waaruit een waslijst aan informatie is af te lezen (waaronder buiten snelheid, toerental en versnelling twee tripmeters, gemiddeld verbruik, actueel verbruik, gemiddeld gereden snelheid en rijtijd). Aan informatie geen gebrek, alleen had het iets netter gekund – neem als voorbeeld KTM dat nu zelfs bij de kleintjes Duke een TFT-kleurenscherm heeft toegepast.


Al drie pagina's ver en nog niet één wheeliefoto. Wat mankeert die kerel?

Ondanks de relatief hoge zit van 835 mm is de G 310 GS zelfs voor mijn lengte van 1.72 mtr niet oncomfortabel hoog. Doordat de motor lekker smal is gebouwd weet ik probleemloos met mijn voeten contact met moeder aarde te maken. De zit is precies zoals je van een allroad, of beter gezegd Gelände Straße – weten we meteen weer waar die afkorting GS ook al weer voor stond – zou mogen verwachten. Jongens, motorrijden in Spanje... daar krijg je toch nooit genoeg van?De afstand van het zadel tot de robuust stalen voetsteunen is niet alleen voor mijn lengte perfect, ook een bijna 20 centimeter grotere collega hoor ik nergens over klagen. Het brede stuur ligt heerlijk in de hand en de spiegels geven vrij zicht naar achteren, hoewel ze op tempo wel irritant beginnen te vibreren waardoor het zicht naar achteren vertroebelt. Toch vraag ik me af of BMW zich wat zithoogte betreft niet in de voet heeft geschoten, per slot van rekening is het idee achter de 310 geweest een platform te ontwikkelen dat zonder aanpassingen wereldwijd kan worden verkocht, en met de gemiddelde Aziaat en Zuid-Amerikaan een flink stuk kleiner dan een Europeaan zou dat weleens problemen kunnen opleveren. Maar goed, dat is niet ons probleem, want met een 15 mm lager en hoger zadel in het accessoirepakket heeft BMW de lengtevariatie bij de Europeaan grotendeels wel afgedekt. Voor zover er een slak is waarop we zout kunnen leggen, dan zou een vlakker zadel prettiger zijn geweest, om (offroad) vrijelijk over het zadel te kunnen schuiven.