Zoeken

Megatest: Harley-Davidson 2018 Softail line-up

Conclusie

12 oktober 2017

Harley-Davidson wordt volgend jaar 115 jaar oud en om dat lustrum bij te zetten hebben de Amerikanen van de grond af aan een compleet nieuwe Softail familie opgebouwd, die nu uit 8 familieleden bestaat. Harley claimt dat de nieuwe Softail modellen op alle vlakken beter zijn dan hun voorgangers, met sterk verbeterde vering, een aanzienlijk stijver chassis en een beduidend sterker Mogen ze best vaker doen, dit. Vinden we niet erg. Alleen de volgende keer wel een coole zonnebril EdMilwaukee-Eight 107 of 114 V-Twin aandrijving, waardoor ze sportiever dan ooit de hoek om te krijgen zijn, en afgaand op vier van de acht Softail modellen die Harley voor ons mee naar Spanje had gebracht is dat zeker geen blufpokerpraat geweest.

Aangedreven door de Milwaukee-Eight 107 / 114 V-Twin lopen de nieuwe Softails inderdaad mooier dan ooit, beschikken nu over een rijwielgedeelte dat stukken strakker stuurt en ook nog eens een flinke afslankkuur is ondergaan, waarmee de Amerikanen een enorme stap vooruit hebben gezet. De geclaimde twee motorlengtes acceleratieverschil tussen de 107 en 114 hebben wij niet ontdekt, evenals de 'enorm verbeterde' grondspeling, maar of dat de pret heeft gedrukt? Wat sturen betreft is de Fat Bob zeker de beste keus, maar desondanks zou mijn voorkeur direct naar de Breakout uit gaan. Ondanks dat 'ie 't moeilijkst de hoek om te krijgen is en over de minste grondspeling beschikt. Of misschien wel juist daarom.

Met vier uiteenlopende modellen als de Heritage Classic, Fat Bob, Street Bob en Breakout heeft Harley niet alleen wat styling betreft, maar ook wat prijskaartje betreft voor elk wat wils.