Zoeken

Eerste test: Kawasaki Z900 vs. Suzuki GSX-S750

Epiloog

19 maart 2017

We hebben het al vaker gezegd, sportieve Nakeds (of Naked Sports, net hoe je het wilt noemen) zijn de nieuwe Supersports van de 21e eeuw. Met dat verschil dat waar het spel bij de Supersports behoorlijk rechtlijnig en strak ingekaderd was, mede vanwege de homologatieregels voor het WK Superbike en WK Supersport, fabrikanten bij de sportieve Nakeds veel meer hun eigen pad bewandelen. Alvast verzinnen waar ik 'm straks mee af ga troeven...En iedereen dat ook prima vindt. Geen gezeur à la “636 is vals spel” of “meer cilinderinhoud voor twee- en driecilinders is oneerlijk”, iedereen doet gewoon z’n eigen ding en niemand die daarover klaagt. En eigenlijk is dat alleen maar beter: voor de consument die nu écht wat te kiezen heeft en voor ons, omdat om hetzelfde thema ongekend veel verschillende testen te bedenken zijn. En omdat sportieve Nakeds de nieuwe Supersports zijn en wij nog lang niet van plan zijn onze wilde haren af te knippen. Misschien een kleurspoeling, dat dan weer wel.

Nu hadden we ervoor kunnen kiezen om alle fietsen in één grote vergelijkingstest naast elkaar te zetten, maar a) daarvoor zijn de onderlinge verschillen en prijzen te groot, b) zou dat een logistieke uitdaging zijn geweest – niet zozeer om alle motoren te regelen, maar je hebt voor al die motoren dan ook nog poppetjes nodig om te rijden – en c) dan waren we met één test al klaar geweest. Zet ze zelf maar eens op een rij en zie hoe ontzettend divers deze klasse is. Aprilia heeft de Shiver 900, BMW de F800R, Ducati de Monster 821, Honda de CB650F, Kawasaki de Z900, KTM de 690 Duke, MV Agusta de Brutale 800, Suzuki de GSX-S750, Triumph de Street Triple 800 en Yamaha de MT-09. Oftewel een 690cc ééncilinder, twee V-Twins (896/821cc), een 798cc paralleltwin, drie driecilinders (765/798/847cc) en drie viercilinders (649/749/948cc). Met vermogens variërend van 73 pk voor de 690 Duke tot 125 pk voor de Z900 en prijzen vanaf 9.099 euro voor de Soes tot 15.919 euro (slik) voor de MV.

Niet moeilijk om binnen dit bonte gezelschap verschillende testen te bedenken. Zet de buitenbeentjes bij elkaar en je hebt een test, zet de ‘elektronica kanonnen’ bij elkaar en je hebt een test, zet de ‘middenklasse middenklassers’ bij elkaar en je hebt een test. Met een compleet Ja wen er maar aan... eindeloos commentaar van die Groene over hoeveel beter zijn motor is. Laat 'm lekker in die waan...nieuwe Z900 en Street Triple familie, een vernieuwde MT-09 en een nieuwe GSX-S750 als opvolger van de GSR750 was dat laatste snel bedacht,maar dat bleek op korte termijn niet zo eenvoudig te zijn: de productie van de Street Triple S staat pas ergens in mei gepland en de wel beschikbare Street Triple RS staat met z’n prijskaartje van € 13.400 te ver van de andere drie af. Daarmee was de keuze tot 3 beperkt en werden de aanvragen voor een eerste test eind maart ingediend, tot één telefoontje weer alles veranderde. “We hebben nú al een Z900 voor jullie klaarstaan, kunnen jullie daar wat mee?” Uiteraard zeggen we ja, maar vragen ons tegelijkertijd af of dát op korte termijn allemaal wel lukt.

Nu hadden we natuurlijk ook nee kunnen zeggen en ons gewoon aan onze planning kunnen houden zoals ‘ie bij de desbetreffende importeurs was ingediend, maar Freaks zou Freaks niet zijn als op het laatste moment alles overhoop wordt gegooid en bovendien had Willemijn Hoebert prachtig lenteweer voorspeld. Weliswaar voor slechts één dag, maar wel precies die dag waarop we alles wilden doen. En dus werden het er niet drie, maar slechts twee, als opwarmer voor de grote test die voor het eind van de maand staat gepland.