Zoeken

Dubbeltest: Suzuki V-Strom 650 en V-Strom 1000

Conclusie

30 maart 2017

De twee nieuwe V-Stroms zijn fantastische alleskunners. Het zijn comfortabele toermotoren, ze zijn zuinig, bieden sportieve mogelijkheden en ze zijn fraai om te zien. En voor beide motoren is er een ruime range accessoires, zoals zijkoffers, topkoffers, valbeugels, een middenbok, handvatverwarming, mistlampen en een toerruit, een vario ruit en hogere of lagere zadels. Je kunt ze dus helemaal aankleden, voor een wereldreis als het moet. Zij ze daarvoor geschikt? Suzuki profileert de V-Strom 650 meer als een wendbare motor voor de stad en de weekendtrip en de V-Strom 1000 als sportieve lange-afstandstoerder. Ik heb het gevoel dat je de V-Strom 650 daarmee te kort doet, want dat is een comfortabele, bijzonder prettig rijdende alleskunner waarmee ik ook gerust naar Zuid-Frankrijk af zou reizen. Toegegeven, de 1000 is ruimer, sneller remt beter en heeft betere vering, maar is ook 4000 euro duurder. Dat is geen discussie als je veel met passagier en volle bepakking rijdt, maar solo...?

V-Strom 650

Levendig motorblok, soepele gasrespons, enorme wendbaarheid, goed zitcomfort

turbulentie ruit, ietwat tamme remmen

V-Strom 1000

Hoog koppel van onderuit, fijne wegligging, hoog remvermogen, bochten-ABS, uitstekend comfort

ietwat rukkerige gasreactie, fel aangrijpen remmen, turbulentie ruit