Zoeken

Dubbeltest: KTM 125 Duke en 390 Duke

Volwassen

10 april 2017

Dat de ‘kleintjes’ Duke volwassen zijn geworden gaat verder dan het nieuwe design dat van zowel de 125 Duke als de 390 Duke waanzinnig gaaf is om te zien en beide fietsen in één klap nog een stuk volwassener heeft gemaakt. Bij beide modellen is het nieuw gevormde zadel nu op 830 mm geplaatst – 30 mm meer dan de voorgangers, waardoor de nieuwe Duke nu ook een stuk volwassener aanvoelt. Met mijn lengte van 1.72 mtr lukt het me nu niet meer om beide voeten plat aan de grond te zetten,
Het verschil tussen de 125 en de 390 zit 'm echt in het detail

Voor wie 't echt niet ziet bieden deze cijfers uitkomst

Nu wordt 't wat moeilijker, welke is de 125 en welke de 390?
maar is een één voet niet meer dan genoeg? Bovendien heeft het hogere zadel als bijkomend voordeel dat de zit nu nét dat tikkie agressiever (lees: meer naar voren) is. Naast een hoger zadel heeft KTM nu ook het subframe demontabel gemaakt, waardoor in het geval van een crash alleen het subframe hoeft te worden vervangen  – een klus die volgens de technische goeroe binnen 45 minuten kan worden geklaard. Ten opzichte van z’n voorganger is de wielbasis trouwens met 10 mm ingekort, waardoor ‘ie nog makkelijker van richting te veranderen moet zijn.

Nu is van dat laatste in de binnenstad van Turijn niet superveel te merken. De 125 Duke is weliswaar met speels gemak door de drukke ochtendspits te laveren, maar dat zou met z’n voorganger niet anders zijn geweest. Wat wél opvalt is dat het blok nu een stuk soepeler loopt en zelfs iets sterker aanvoelt, hoewel vermogen en koppel niet zijn veranderd. KTM heeft wel heel slim de powerband 500 toeren naar beneden verplaatst, waardoor je in de praktijk dus eerder in z’n powerband zit en inderdaad meer vermogen tot je beschikking hebt. Trouwens, nu we het er toch over hebben, KTM heeft zowel het in- als Zouden we bij ons ook moeten hebben, een testbaan op 't dak en vette carrousel om er te komenuitlaattraject aangepast om aan de Euro4 emissie-eisen te voldoen en om die reden nu ook ride-by-wire gasklepbediening toegepast. Volgens KTM hebben de aanpassingen ook een positief effect op het verbruik gehad, waardoor in combinatie met de nu 13,4 liter brandstoftank (2,4 liter meer dan z’n voorganger) je meer dan 300 km ver op 1 tank moet kunnen komen.

Het tweede dat opvalt is hoe ontzettend soepel de vering is. Het wegennet van de Turijnse binnenstad varieert van hobbelige kinderkoppen tot asfalt met hobbels en bobbels en gaten en kuilen, al dan niet doorkruist door gladde tramrails, maar hoewel het er alles behalve comfortabel uitziet is daar op de 125 Duke niets van de merken, zo goed als de oneffenheden door de nieuwe WP vering wordt geabsorbeerd. De nieuwe 43 mm upside-down voorvork is van het open-cartridge type, wat voor een fiets voor het A1 rijbewijs best bijzonder te noemen is. Voor het iets sportievere gevoel heeft KTM de veerweg voor met 8 mm verkleind naar nu 142 mm, terwijl de nieuwe rechtstreeks gemonteerde WP monoshock met Separate Piston Technology eenzelfde veerweg als z’n voorganger van 150 mm heeft. De kwaliteit van de vering wordt in de kombaan op het dak van de oude FIAT fabriek in Turijn, die alles behalve strak te noemen is, nog eens extra onderstreept.


Beeld je even in: 10 van deze dingen voor 't stoplicht, bereden door 10 journalisten vol adrenaline. Moto3 in 't klein