Zoeken

Dubbeltest: KTM 125 Duke en 390 Duke

Hitsige bijen in Turijn

10 april 2017

Als een zwerm hitsige bijen op jacht naar de honingpot vijfbreed voor het verkeerslicht opgesteld staan, met een burn-out wachtend op het moment dat rode licht uitgaat om volgas naar het volgende stoplicht te sprinten, daarbij links en rechts zigzaggend door de Turijnse ochtendspits. Om enkele kilometers later, drie lichten verder, exact hetzelfde opnieuw te doen. Of je nou toevallig in de buurt van een skatepark bent...Zó had ik me de presentatie van de nieuwe KTM 125 Duke voorgesteld, maar in plaats daarvan tokkelen we heel erg braaf met het verkeer mee. Dat wil zeggen, voor KTM begrippen braaf, want ondanks dat het ‘officieel’ niet mag rookt menig achterband voor het rode licht en verandert de stopstreep zodra de kans zich een enkele keer ertoe doet in de startopstelling voor de Turijnse Grand Prix. Een groep van pak ‘m beet 10 hitsige journalisten midden in de stad enigszins in toom proberen te houden is een nobel streven van onze voorrijder en een groot deel van de route slaagt ‘ie daar best aardig in, maar hey, we zitten wél in Italië waar chaos in het verkeer welig tiert en we rijden wél op een KTM – het merk dat sinds het vol voor sportieve streetbikes is gegaan claimt te allen tijde Ready to Race te zijn.

Dat de Oostenrijkers dat niet onverdienstelijk hebben gedaan wijzen de verkoopcijfers uit. In 2016 was KTM voor het derde jaar op rij opnieuw de grootste Europese motorfabrikant en is wat verkoop betreft de 200.000 barrière gepasseerd. Een substantieel deel van die verkopen komt voor rekening van het ‘kleintje’ Duke, de instapmodellen die in India door Partner Bajaj worden geproduceerd. En met succes, sinds z’n lancering in 2011 is de 125 Duke de best verkochte 125cc motorfiets. Een jaar later lanceerde KTM de 200 Duke voor de Aziatische markt, terwijl weer een jaar later de 390 Duke als instapmodel voor het Europese A2 rijbewijs werd uitgebracht. Het succes van het ‘kleintje’ Duke zat ‘m voor een groot deel in het feit dat ze qua styling, design en afwerking niet onderdeden of in de bergen, d'r is altijd wel een excuus te bedenken om de nieuwe 'kleintje Dukes' uit te latenvoor de grote broers. En met de 1290 Super Duke R voor 2017 compleet vernieuwd konden de kleintjes niet achterblijven.

“Weet je, als je de 125 Duke en 1290 Super Duke naast elkaar zet en je loopt er vandaan, dan kun je na 50 meter al niet meer zien welke de 125 en welke de 1290 is,” aldus een van KTM’s technische mannen ’s avonds tijdens het diner. En daar zou ‘ie best wel eens gelijk in kunnen hebben. Net als de grote broer, die door KTM als de ultieme hooliganbike voor de ervaren scheurneus is neergezet, is ook de 125 Duke – net als de 390 Duke – voorzien van de nieuwe full-LED koplamp met kenmerkende ‘Philips Ambilight’ lichtbuis voor de dagrijverlichting. KTM is daarmee het eerste merk dat in het 125cc segment rondom full-LED verlichting heeft toegepast.
Vet of vet, LED koplamp à la Super Duke en een kleuren TFT display. Op een 125...

Van welke kant je 'm ook bekijkt, hij oogt wél übervet. Nogmaals, 't is een 125...

'Slechts' 15 pk, maar daar kun je nog best leuke dingen mee doen

Geen goedkope shit. De achterbrug ziet er gelikt uit, met de Bybre voorrem kunnen best aardige stoppies worden gemaakt

De WP vering (nu type open cartrigde) is merkbaar beter. Protectoren à la de Moto3
Inderdaad, rondom, want naast een LED verlichte koplamp zijn ook de fraai gevormde knippers en het achterlicht van LED lampen voorzien.

LED verlichting is niet de enige overeenkomst tussen  de 125 en 390 Duke en de 1290 Super Duke. Beide ‘instappers’ hebben net als ‘het beest’ een fullcolour TFT scherm met voor de bediening dezelfde menuknopjes links op het stuur, en ook dit is best wel uniek. Tot nu toe was een TFT display voorbehouden aan modellen in het high-end premium segment zoals de 1290 Super Duke en Super Adventure, Ducati 1299 Panigale en Yamaha YZF-R1, om er een paar te noemen. De getoonde informatie in het display kan naar eigen geur en smaak worden aangepast, de achtergrond switcht automatisch van wit naar zwart aan zodra het donker wordt en dan is er nog de optionele KTM MY RIDE bluetooth connectiviteit waarmee de Duke verbinding met je smartphone maakt en in het display inkomende telefoongesprekken worden weergegeven. Netflix kijken lukt nog nét niet, maar dat is een van de weinige dingen die je niet met het nieuwe TFT display kunt doen.

Hoewel bovenstaand slechts twee voorbeelden zijn van de totale lijst aan vernieuwingen die de 125 en 390 Duke voor 2017 zijn ondergaan, heeft KTM zich alleen al hiermee in de premium hoek van het ‘instapsegment’ geplaatst. Heeft men in Japan eindelijk begrepen dat de sleutel tot succes in dit segment ligt in het feit dat ze er vooral niet goedkoop uit moeten zien en dientengevolge de kwaliteit, afwerking en het design van haar instapmodellen enorm verhoogd, komt Oostenrijk met dit en lopen de Japanners al weer achter de feiten aan.