Zoeken

Dubbeltest: Honda CB1100EX en CB1100RS

Investering - met behoud van

8 mei 2017

Het is precies wat Honda voor ogen had: wil je toeren, dan is er de EX, wil je sportief, dan is er de RS. Dus eigenlijk is de RS de coolere machine, want hij is sportiever. Zo zou ik het altijd ook willen hebben, want sportief is één ding, de kern blijft behouden en dat is heel wat anders. Hier wordt geen ziel verkocht ten bate van een vlotter stuurgedrag, nee, er is eenvoudig geïnvesteerd ‘met behoud van’. Prima zou je denken.

Prima inderdaad… voor waarschijnlijk heel veel anderen. Ik voel me dan toch net even wat anders en ervaar het als ‘leuk, maar minder écht’. Voor het eerst hang ik fanatiek aan het authentieke. En dat kan nog weleens liggen aan het idee dat Honda er zo’n goed product van hebben gemaakt, Huh wat? Fotosessie? Alsof ik me daar nou nog druk om maak, man, ik ben aan het motorrijdenwant zoals gezegd: de ziel is intact gebleven. Alleen… die ziel is er juist ééntje van de gedistingeerde heer die ik hierboven heb omschreven. Leuk dat het kan, maar zoiets doé je niet. Al kan ik mijn collega nu wel goed begrijpen.

En waarschijnlijk zal Honda er ook niet zo super veel van verkopen. Of nou ja, dat zou ik me voorstellen. Want je koopt een CB1100 natuurlijk wel met een goede reden en daar zal nostalgie een grotere invloed op hebben dan de wens snel en sportief te rijden. En wat heb je aan een sportieve motor die je niet sportief zou willen rijden? Daarom verkies ik de elegante dame in EX uitvoering boven de RS die er wellicht cool uitziet, maar net niet zo spot on is als ik zou willen… als ik een CB1100 overweeg. Maar goed, verschil moet er zijn en zoveel mensen, zoveel wensen. Het is dus wel gewoon te koop en keuze is een luxe, dus de kans dat je jouw droommotor vindt wordt ook alleen maar groter.

Als ze ‘m nu ook eens in blauw zouden hebben….