Test Yamaha Tracer 700
Geen Adventuren en geen Allroad
Inhoudsopgave |
---|
Test Yamaha Tracer 700 |
Geen Adventuren en geen Allroad |
Maar een Sport Tour |
Unicum |
Conclusie |
Technische gegevens |
Maar wacht, dat beeld klopt volgens Yamaha toch niet helemaal. Volgens hun is het niet zo zeer een Adventure, als wel een sport toer motor. En dat verdient een uitleg. Waren de sporttoermotoren van vroeger vooral meer toer dan sport, groot en zwaar en niet eens echt superwendbaar, dat veranderde toen we motoren als ST1100 (of 1300) kregen, R1200RT en uiteraard Yamaha’s eigen FJR1300. Dus nu is het hele segment een stuk breder en kunnen we veel meer verschillende motoren onder dezelfde noemer schuiven. Soms is dat gewenst, soms ook niet. V
'In een handomdraai' gaat die ruit omhoog. Letterlijk
De belangrijkste informatie het meest prominent in beeld
Overduidelijk een Yamaha, met een afwerkingniveau dat z'n prijs ontstijgtandaar dat Honda ineens vond dat de VFR1200 echt een klasse apart was. Prima, dat mag. En wacht nog even heel kort, dit gaat ergens naartoe. Heus. Het is namelijk een ontwikkeling die nu doorgezet wordt in de vorm van de Tracer: een lichte, wendbare en eh.. sportieve toermotor. Met de sportiviteit in het blok en het lichtvoetige rijden en de toeristische kant in de laagdrempeligheid, de mogelijkheid dit kilometers aan een stuk vol te houden en de pret van eventueel met z’n tweeën te rijden. En natuurlijk kan er ook plenty bagage mee en kunnen er toeters en bellen op.
Het is ook geen Allroad omdat Yamaha daarvoor al de Ténéré in twee uitvoeringen heeft. De Tracer is duidelijk veel meer gericht op verharde wegen, maar pikt wel slim de zithouding en het comfort mee. Nou, om dat nog even extra te onderstrepen is er ook een nieuwe slogan aan gehangen, van de ‘Dark Side of Japan’ voor de MT-serie, de ‘Faster Sons’ voor de XSR hebben we het nu met de Tracers over Roads of Life. Over genieten van rijden en reizen, ontdekken van de wegen der wijde wereld, het maken van onuitwisbare herinneringen en dit allemaal over te brengen aan nieuwe rijders. En dáár is nou de Tracer 700 bij uitstek geschikt voor. Licht, makkelijk te rijden en betaalbaar. En voor ervaren rijders is er de sportiviteit, de fun en het dartele stuurgedrag en de veelzijdigheid. Zo. Lijkt me genoeg. Dan moet er nog een motor gemaakt worden. Het blok is duidelijk, dat ligt al klaar, dat is dezelfde crossplane twin die ook de MT en XSR aandrijft en is meteen maar goed voor Euro4 ook, dus daar hebben we alvast geen gedoe meer over. Heeft wat kleine wijzigingen teweeggebracht, maar Yamaha claimt geen verlies aan vermogen of koppel.
Daarnaast is er nog de 35 kW versie die met een andere inlaat en ECU helemaal klaar is voor een A2 kenteken. Het frame is nagenoeg hetzelfde gebleven, het grootste verschil zit ‘m in de achterbrug die nu van aluminium is en 50mm langer. Hierdoor komt de motor hoger op z’n poten te staan, wordt de wielbasis langer en hebben we een nieuwe achterschokbreker nodig met een ander linksysteem. Hierdoor wordt het v
eerkarakter iets progressiever wat wel handig is als je de motor eens volpakt met bagage en door een kuil rijdt. De voorvering loopt in de pas en heeft eveneens een iets sterkere veer gekregen. De buitenkant van de vork is nog wel gelijk gebleven, de slag ook. De zithoogte bedraagt nu 835mm en ook het stuur staat hoger.Uiterlijk is het natuurlijk herkenbaar een Tracer, daar gaat het nou eenmaal helemaal om. de dubbele koplamp is er dus ook weer, net als het ruitje. Dat is overigens eenvoudig verstelbaar over een hoogte van 64 mm. De tank is gegroeid naar 17 liter, wat een theoretische actieradius van rond de 350 kilometer oplevert. Rondom heeft Yamaha wat slimmigheidjes toegepast, zoals de geïntegreerde rubbers aan de flanken van de tank (lekker retro trouwens!) en de mogelijkheid accessoires op de stuurstang te monteren. Kost nauwelijks extra, maar je hebt er wel wat aan. En natuurlijk zijn er direct al een bérg aan accessoires leverbaar, waaronder een comfortzadel, valbeugels, Led verstralers, een hogere ruit, een 12V aansluiting, verwarming, valblokjes en een zijstandaard-verlenger. Maar dat is op dit moment niet belangrijk. Wij willen weten hoe ’t rijdt.