Test: Triumph Bonneville T100 en T100 Black
Conclusie
Hoewel Triumph ervoor heeft gekozen om de T100 neer te zetten als het kleine broertje van de 1.200cc T120 Bonneville, is het in werkelijkheid veel meer dan dat. Dit is een model dat op zichzelf staat, en dat verdomd goed doet. De enige vraag is of klanten toch niet kiezen voor de € 700 goedkopere Street Twin en voor dat bespaarde geld de motor extra aankleden. Een combinatie van superieure looks en betere dynamiek, plus het grotere zadel en het geweldige geluid uit de Peashooter uitlaatpijpen zou me doen kiezen voor de T100 – maar het verschil is klein. Voor in de stad zou ik de Street Twin nemen, bovendien leent die motor zich er beter voor om te worden gepersonaliseerd.
Het dilemma zit ‘m in het feit dat beide koppelrijke twins erg goede motoren zijn – voor een mooie prijs. Motoren voor de echte wereld als de nieuwe Triumph Bonneville familie zijn de nieuwe standaard in het post-Supersport tijdperk waarin we ons nu bevinden. Beide modellen zijn bovendien voorzien van elektronische hulpmiddelen als uitschakelbaar ABS en tractie controle met ride-by-wire gasklepbediening, wat het succesvolle interpretaties van Triumph’s meest iconische model uit de jaren ‘60 van de vorige eeuw maakt.