Zoeken

Test: Kawasaki Z1000SX Tourer Edition

Automatische piloot

12 maart 2016
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Z1000SX Tourer Edition
En bedankt El Nino
Automatische piloot
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Z1000SX Tourer

Ondanks de koude temperatuur stuurt de Z1000SX haast als vanzelf: de motor volgt mooi de gekozen lijn en maalt er niet om als halverwege een andere keuze wordt gemaakt. Alsof je met een supersport aan het rijden bent, maar dan iets minder flitsend en met comfortabele vering en dito zithouding. Zolang je niet op Grand Prix niveau probeert de bergweg in een nieuwe snelste tijd af te leggen is het rijwielgedeelte rKawasaki Z1000SX TourerHet hoeft niet per sé trouwens, als 't moet kan het ook een stuk rustiger. Vindt de SX niet erguim voldoende. Sportief toeren is de Z1000SX dan ook op het lijf geschreven, waarbij je vaak veel harder rijdt dan je denkt. Zeker weten dat je op een fraaie bergweg menig supersport rijder te snel af zult zijn. Sterker, als we twee dagen later met de drie 200 pk kanonnen uit het groene kamp dezelfde weg in tegengestelde richting wordt afgeblaft moet ik op de ZX-10R alle zeilen bijzetten om onze voorrijder en oud-redacteur van het Spaanse Solo Moto op de Z1000SX bij te houden, terwijl ik tijdens deze Z1000SX test gemakkelijk in z’n achterwiel blijf. Nu heeft die ZX-10R wel veel betere vering, veel meer topvermogen en stuurt dat ding als een scheermes, maar de Superbike heeft ook een vermoeiende zit en onderin veel minder vermogen, waardoor de SX toch gemakkelijker te rijden is.

Pas als je probeert om de Z1000SX als een ZX-10R over de berg te jagen komen z’n tekortkomingen aan het oppervlak: de grondspeling is dan aan de krappe kant, maar dat zijn in eerste instantie slechts de slijtboutjes. Vervelender zijn de remmen die niet voor late (uit)remacties bedoeld zijn. Daarvoor missen de radiale remklauwen initiële bite en absolute vertraging. Ook de vering schiet dan tekort, waardoor er de nodige flex in het rijwielgedeelte ontstaat. Iets strakkere vering zou voor dit tempo een goede investering zijn, maar dankzij de ontspannen zithouding met veel overzicht is het eigenlijk op geen enkel moment écht een probleem. Opmerkelijk is ook dat de mooi in het geheel geïntegreerde koffers geen negatieve invloed op de stuureigenschappen hKawasaki Z1000SX Tourer Kawasaki Z1000SX Tourer Kawasaki Z1000SX Tourer
Het ruitje is eenvoudig in drie standen instelbaar. Eenvoudig, maar wel doordacht
Kawasaki Z1000SX Tourer Kawasaki Z1000SX Tourer
De twee belangrijkste troeven van de Tourer Edition: een TomTom Rider 400 en een kofferset
ebben gehad, hoewel we wel moeten aantekenen dat met pak ‘m beet 15 kilo bagage per koffer dat heel anders kan zijn.

Hoewel het asfalt zoals gezegd bij tijd en wijle best weinig grip heeft, heb ik op geen enkel moment het gevoel naar de regen rijmodus te moeten switchen, en ook de tractie controle blijft de hele dag op standje 1, de minst ingrijpende stand. Die stand is afdoende om in te grijpen als het écht nodig is – en daarmee als beschermengel over je waakt, terwijl de Z1000SX nog steeds mooi – en heerlijk eenvoudig, ook in tweede versnelling – op het achterwiel kan worden gezet zonder dat de tractiecontrole vroegtijdig een einde aan de pret maakt, voor wie even lekker spelen wil. Voor de gemiddelde sportieve toerrijder misschien niet echt belangrijk, maar daar gaat het in feite niet om. Het gaat erom dat het kan. De versnellingsbak schakelt licht en direct en is gKawasaki Z1000SX TourerMaar het liefst gewoon gas eropedurende de ruim driehonderd kilometer die uiteindelijk worden afgelegd op geen enkel foutje te betrappen. Wel is het jammer dat een versnellingsindicator in het display ontbreekt. En over displays gesproken: bedieningsknopjes naast het display zijn niet meer van deze tijd, vanaf het stuur kan enkel de tractiecontrole en rijmodus worden ingesteld.

Als bij een kilometerstand van 255 kilometer en met het einde van de trip nog lang niet in zicht de motoren voor de tweede keer worden afgetankt blijkt wederom dat brandstofverbruik niet het sterkste punt van de Z1000SX is, opnieuw moet meer dan 10 liter worden afgetankt, wat het verbruik nog lager dan 1:12 zet (voor de Belgische lezers: 8,5 liter op 100 kilometer). Nu weet ik van ons Spaanse uitstapje van Girona naar Gibraltar van afgelopen jaar ons geleerd dat de Z1000SX een stuk zuiniger kan zijn, hoewel ook toen geen waardes van 1:20 (5 liter op 100 km) werden gerealiseerd.

Kawasaki Z1000SX Tourer