Zoeken

Test: Kawasaki J125

Relaxt knallen

2 april 2016
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki J125
Ech wel
Relaxt knallen
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki J125

Het fijne aan de J125 is dat de scooter lekkere ruime vloerplaten heeft, waardoor het heerlijk ontspannen rijden is en er meerdere zithoudingen mogelijk zijn. Rechtop met de voeten recht  naar beneden is geen enkel probleem, de middenconsole is smal genoeg om te voorkomen dat je breder zou moeten zitten dan wenselijk is, terwijl ook voetjes-vooruit nog prima kan. De vloerplaten zijn smal genoeg om je voeten gemakkelijk aan de gKawasaki J125Je kunt je natuurlijk netjes aan de verkeersregels houden...rond te kunnen zetten, maar niet te smal dat er geen ruimte meer is voor je voet. Het zadel is tweetraps gevormd, waardoor het hoge deel van de duopassagier lekker als lendesteun kan worden gebruikt. Voor die duopassagier zijn forse handgrepen voorzien.

Naast de ontspannen zit is ook de windbescherming prima voor elkaar. Het forse windscherm is aan de onderkant van luchtsleuven voorzien om het vacuüm achter de ruit te elimineren. In  hoeverre het scherm ook bescherming biedt tegen de weerselementen die bij ons in Nederland nogal eens op kunnen spelen bleef in het zonovergoten Spanje onbeantwoord, maar voor wie het niet genoeg is heeft Kawasaki een forser scherm in het accessoirepakket. Het sportieve karakter van de J130… excuus, J125, wordt onderstreept door de fraaie grote multi-reflector koplampen met LED dagrijverlichting en het scherpe kKawasaki J125maar het is veel te leuk om dat juist niet te doen. Korste weg, toch?ontje met fraai gevormd achterlicht in de stijl van de Z-familie. In de console is een haak voor een boodschappentas voorzien, het enige wat een beetje knullig overkomt is het klepje van de benzinetankvulling.

We zeiden het al, op het motorblok na is de J125 identiek aan de J300, wat betekent dat naast de ruimere en luxere ‘300’ zit en afwerking ook het rijwielgedeelte op het niveau van de 300 is. Wat als voor- en nadeel kan worden gezien. Voordeel is het strakke rijwielgedeelte dat niet snel zal schrikken wanneer iets te enthousiast een bocht wordt ingestuurd en de scooter op de fraaie bergweg net buiten Las Negras mooi op lijn houdt en te allen tijde te corrigeren is, maar nadeel is wel het best hoge gewicht van 182 kilo rijklaar. Nu is dat weliswaar 9 kilo minder dan de J300, maar 20 kilo meer dan een Forza 125 die qua prijs een fractie duurder is. Net als de J300 heeft ook de J125 een 13 liter benzinetank, wat zeker voor scooterbegrippen behoorlijk fors te noemen is, wKawasaki J125 Kawasaki J125
Stalen remleidingen rondom, ook dat is uniek in z'n klasse... Rond de 10.000 toeren begint 'ie trouwens best aardig te janken
Kawasaki J125
Het is groen en het is geen krokodil...
aardoor een actieradius van dik 300 kilometer haalbaar zou moeten zijn. In tegenstelling tot de concurrenten claimt Kawasaki geen brandstofverbruik en de trip in Almeria was te kort om daar een zinnige uitspraak over te kunnen doen.

Ondanks dat de J125 zoals gezegd niet de lichtste in z’n klasse is, merk je daar tijdens het rijden niet bijzonder veel van. De scooter is met speels gemak in de kleinste hoeken te smijten en al snel wordt de kortste route van de TomTom, die als accessoire kan worden geleverd met een fraaie ophangbeugel, letterlijk de kortste route, dwars door plantsoenen, terrasjes, voetgangerszones en over de stoep. Inderdaad, zoals een gemiddelde scooterrijder dat in Rotterdam of Amsterdam zou doen. Het 14’ voorwiel en 13” achterwiel dragen bij aan de stabiliteit en dankzij het grotere voorwiel kon een enkele 260mm remschijf worden gemonteerd, waar in het achterwiel een 240mm schijf is voorzien. Het gecombineerde remsysteem – voor de niet scooterrijders, met de linker remhendel bedien je de achterrem en met rechts de voor- en achterrem – weet ook bij 130 km/u voldoende vertraging te realiseren en is bovendien standaard van ABS voorzien. Uniek in z’n klasse is bovendien dat er stalen remleidingen zijn gebruikt, waar de concurrentie het met rubberen leidingen moet doen.

Kawasaki J125