Kawasaki Ninja 300 vs Z300, wat mag het worden?
Pret per rollende meter
Nou zijn we in ons land net als in de rest van Europa inmiddels gebonden aan het gefaseerde rijbewijs en hoewel we het wel begrijpen, zijn ook wij van mening dat dat beter moet kunnen. Toch, het is nou eenmaal zo en je doet er weinig tegen. Punt is dat de fabrikanten er ook alles aan doen het de beginnende motorrijder zo leuk mogelijk te maken. Daarbij is de A1klasse wel zodanig gecastreerd dat daar echt weinig eer aan te behalen is, zowel de cilinderinhoud als het m
Alle Performance extra's in een oogopslag. Ruitje en seatcover
...tankpad...
...en rimstriping en uiteraard die Akra. Decibelkiller krijg je er ook bijaximum vermogen zijn aan banden gelegd waardoor de tijd van de 125cc zakraket echt geweest is. Maar de volgende stap, de A2 klasse, daar valt al heel wat meer eer aan te behalen. 35 kilowatt is toch bijna 50 pk en oh oh oh, als je daar nou nog een 125 tweetakt voor had kunnen maken die aan de emissie-eisen voldeed, dan zou je toch wat hebben. Kan ook niet, dus we nemen the next best thing. Soit, dan doen we dat. Opnieuw komen de fabrikanten ons tegemoet en met zoveel speelruimte is er ook echt speelruimte. We hebben al meermalen bewezen dat een A2 motor meer dan genoeg is, dus er is niks aan de hand. Sterker, wil je nog een beetje lol maken zonder continu te vrezen voor je rijbevoegdheid, dan kun je hier je lol mee op. Volgas knallen kán nog, je moet er alleen de juiste spullen voor hebben.
In dat licht bekeken zijn de Ninja en Z 300 meer dan geschikt. Natuurlijk is er concurrentie, maar voor nu gaat het nou eenmaal over de Kawa’s. En wat hiervoor geldt, gaat ook voor de concurrenten op: met twee nagenoeg identieke maar toch op een paar kritieke punten afwijkende machines, welke krijgt nou de voorkeur en onder welke omstandigheden? Een feuilleton wat we in twee delen hebben onderzocht, zowel in de heuvels van het Spaanse land als op het slingerende asfalt van het Belgische Mettet. Als we het grondig kúnnen, zullen we het niet nalaten. T
oegegeven, de motoren zijn redelijk basic en technisch besproken zijn we dan ook redelijk snel klaar. We hebben geen tractiecontrole, geen instelbare mappings, geen elektronische vering en geen drielaags touchscreen full color display, dus het is allemaal heerlijk eenvoudig. Maar kom hee… als het zo uitkomt, waarom zou je het dan niet doen?Wat je wel krijgt is een nagenoeg kogelvrije staande twin van 296cc, inclusief vanzelfsprekende injectie maar ook een minder vanzelfsprekende slipper clutch, stalen diamond frame, 39 pk, een toerenplafond van rond de 12.000 toeren. Een enkel waveschijfje in het voorwiel met tweezuiger remklauw, nog eentje in het achterwiel, ABS en dat is het al bijna. In dit geval staan ze netjes op niet minder dan Bridgestone S20, dus aan de banden zal het zeker niet liggen. En daarnaast heeft Kawasaki er ook nog hun performance sausje op losgelaten, bestaande uit een Akrapovic uitlaat, wielstriping, een tankpad en een afdekkapje voor het zadel. In het geval van de Ninja komt daar bovendien ook nog een getint kuipruitje bij. Dit is in zoverre belangrijk om te melden, omdat je deze als actie ‘gratis’ krijgt in de totaalprijs van zesduizend euro. Koop je een Z300 of Ninja, dan krijg je vanzelf het Performance pakket er bij. En niet alleen dat, maar we weten van de introductie van de Z300 al dat de motor daar prettiger door loopt. Drie pk erbij, een kilo of paar eraf en een wereld van verschil. En natuurlijk is er ook het geluid, maar met oordoppen en de decibelkiller op hun plek is dat niet zo merkbaar. Het verschil in prestatie echter wel, dus we zijn rondom allemaal blij.
De middellandse zee, da's toch altijd zo super rustig? Snaarstrak, geen golf in beeld, dat werk?