Eerste test Energica Eva
Spelen met...
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test Energica Eva |
Spelen met... |
Kunstig gevormd |
Conclusie |
Technische gegevens |
Alsof spelen met onbeschermde stroom nog niet erg genoeg is, doen we er ook nog vochtige omstandigheden bij. Laten we lekker link gaan doen… Nou goed, daar kon ook Energica, speciaal voor deze presentatie naar Nederland afgereisd met twee preproductie Eva’s vanuit zonnig en warm Modena, m
aar bar weinig aan doen. En bovendien: het maakte precies helemaal niks uit. Nat of droog, spelen met elektriciteit is gewoon fun. In het geval van Italiaanse elektriciteit althans.Nou is er meer te melden over het merk: als dochteronderneming van de CRP groep is de basis helemaal dik in orde. CRP is vooraanstaand op het gebied van toelevering voor alle bekende automotive merken, maar ook marine en sinds kort zelfs met certificatie van Nasa en Esa. CRP produceert super high tech onderdelen van eveneens high tech materialen, waaronder zelfs zelf gepatenteerde mengsels van aluminium, carbon en kunststof om daarmee onderdelen te kunnen 3D printen voor alles van Formule 1 tot satellieten. Kortom, prima bedrijfje en zeker een pré om daar dochter van te zijn. Het gaat overigens zo goed met Energica dat binnenkort een nieuwe grotere fabriek in gebruik genomen wordt waar de nieuwe motoren voortaan geproduceerd gaan worden. En ze zijn zelfs op de beurs te vinden en daarmee na Tesla de tweede volledig elektrische automotive fabrikant wereldwijd. Petje af.
Maar, toch... 't gaat wel de hoek om
Dat klinkt goed en een soort geruststellend, al kun je dat van een Italiaanse fabriek natuurlijk nooit met honderd procent zekerheid zeggen. Gaan we even uit van het positieve, dan hebben ze hier wel even twee heel mooie machines staan, de Ego meegerekend. Voor de toekomst is d
Gelukkig is het een Italiaan, dan zit het designtechnisch wel snel oké. Heb je een smartphone? Dan weet
je ongeveer wat 't dashboard allemaal kan. Over de uitrusting valt weinig te klagen...aar nog meer bij gepland, maar daar zullen we nog een paar nachtjes voor moeten slapen.
Nu dan de Eva. Voor negentig procent gelijk aan de Ego, maar die laatste tien procent, daar gaat ’t om. En dan hebben we nu alleen nog de standaardversie, er zijn per direct al heel leuke accessoires verkrijgbaar als spaakwielen (eigenlijk een verplicht nummer, maar goed, iets met kosten), carbon onderdelen, een tassensetje en Öhlins vering die de standaard Bitubo shock kan vervangen. Alsof een standaard Bitubo iets is om op neer te kijken… het lijkt er haast op, want de rest is er niet minder bij: OZ, Brembo, 3D geprinte onderdelen, carbon, de lijst is knap lang. Het gaat natuurlijk om de motor ónder het kuipwerk, want daar zit ‘m de echte magie. Al is het overgrote deel gereserveerd voor het accupak. Kan ook niet anders, want er zal toch wat prestatie geleverd moeten worden. De motor an sich ziet er een stuk bescheidener uit, pal achter de accu unit. Maar het hoeft ook niet anders, in het design heeft Energica genoeg ruimte overgelaten. En alle belangrijke zaken zijn zo gearrangeerd dat ze zo goed mogelijk onder de dummytank uitkomen zodat elders ruimte overblijft. Zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt heb je er toch het minst last van.