Test Triumph Tiger 800 XCx en XRx
Bomen en Bos
Inhoudsopgave |
---|
Test Triumph Tiger 800 XCx en XRx |
Bomen en Bos |
Eigen logica |
Conclusie |
Technische gegevens |
Nou is het wel een leuk idee om van de fabriek uit meteen zoveel opties te geven, toch ontkomen we niet helemaal aan het idee met een ‘bomen en bos’ situatie te maken te hebben. We hebben de XC, XR, XCX en XRX en daarbij horen functies en uitvoeringen die je nog maar even uit elkaar m
oet zien te houden. Niet voor een kleintje gewassen staan we vol goede moed tegenover een XCX en een XRX om die eens flink de oren te wassen. Het is twee januari en wat is er nou beter om je goede voornemens kracht bij te zetten dan ze uit te voeren? Maar al snel gaat het bij het vluchtig opkrabbelen van wat aantekeningen mis: ‘was dat nou voor die, maar niet voor deze?’ ‘Ja maar die ruit, was dat nou wel de mét-X maar niet de zónder-X?’ ‘Was dat nou accessoire of niet’? Ja accessoires ja. Speciaal voor ons heeft de importeur beide motoren nog snel even opgewaardeerd door er een paar kleine accessoires op te monteren. Voor de overzichtelijkheid, zullen we maar zeggen. Maar, het moet gezegd worden, het werkt. ‘Ze hebben allebei handvatverwarming, zodat je niet om de verkeerde reden de één boven de ander verkiest’. Zit wat in en vinden we eigenlijk ook best lekker. Het kan dan nog goed boven nul zijn, soms wil je gewoon effe lekker de kachel een streepje hoger hebben.Kijken we ietsje dichterbij dan vinden we toch de oude versies weer terug: de XC en XR zijn nog precies als voorheen: de één wat meer gericht op weggebruik, de ander wat adventure-achtiger. Maar daarbij komen dus, voor beiden, de uitvoeringen met de extra’tjes. Belangrijkste daarvan zijn selecteerbare mappings, schakelbaar traction control en cruise control. Dus het zijn echt de luxeversies van de oude bekenden. Makkelijk, kind kan de was doen, zijn we snel klaar, kunnen we vroeg naar huis. Alhoewel…
We willen wel weten hoeveel dat scheelt natuurlijk. En bovendien heeft Triumph ook van de gelegenheid gebruik gemaakt wat kinderziektes, of liever kleine zaken waar over geklaagd werd, aan te pakken. En tot slot zijn we ook nieuwsgierig naar het echte verschil tussen de twee. Wie een klein beetje graaft kan zich w
Veel hetzelfde ja... zoals dus de prima af te lezen tellers
Het verschil van de onderste helft in beeld: beugels en carterbescherming makén de XCx wel wat ruigerellicht nog de vergelijkingstest herinneren tussen de Tiger 800 XC en BMW F800GS. Sommige verschillen tussen die twee schreven we toe aan de verschillende wielen onder de motoren, precies één van de verschillen tussen beide Tigers. En wat is er nou mooier dan twee zo veel mogelijk identieke motoren op hun verschillen tegen het licht te houden? Genoeg geouwehoerd, er moet meer gereden worden.
Met wat we weten over de vorige Tigers gaat dat leuk worden. Genoeg vermogen, een prachtige afgifte, we wisten de eerste keer al: dit is een kandidaat voor een motor die “alles” kan. Was het ons eigen geld geweest, dan had de Tiger een serieuze kandidaat geweest, dat werk. Daarbij kroop de voorkeur licht naar de toen nog letterloze XR-versie, voornamelijk omdat deze voor minder geld een even grote kick kon geven en het qua bandenkeuze misschien net wat breder zou kunnen worden. M
aar dat was zo’n beetje het enige. Nu zullen we moeten kiezen en dat is nog best een opgave. Want er is niet één ietsje verbeterd, ze zijn gewoon beide een stuk leuker geworden. En met een wiel in de lucht maakt het ook niet veel uit wat voor band daar omheen zit.Met het rubber op straat echter wel en dat valt nog best op. Nou zijn er als je opstapt nog een paar andere verschillen die je eerder merkt: de zadels verschillen van elkaar, waarbij het zadel van de XCX een stuk zachter is dan dat van de XRX. Ze zijn beide in hoogte verstelbaar, maar de hardheid verschilt dus óók. Natuurlijk is er de zithoogte door de langere vering van de XCX, maar die voel je niet aan het zitten zelf, die komt pas kijken als je rijdt en stuurt. Je zou zelfs twijfelen of het stuur van de een wel hetzelfde is als dat van de ander en hou je er een rolmaat bij dan zul je merken dat dat s
chijn lijkt… Lijkt, omdat de motoren verschillende risers hebben waardoor het stuur van de XCX wat verder van de piloot af staat en dat merk je dus beter dan je zou denken.Verder is het identiek: de knoppen, de informatie, de ruit… pas als je beter kijkt zie je dat de één wel verstelling heeft en de ander niet. We hebben er niet eens aan gezeten. Verstopt onder het stuur, bovenop de vorkpoten is nog wel een klein verschilletje te vinden: op een XC rij je op instelbare WP vering, op de XR kun je naar instelbaarheid lang zoeken. En dat gezegd hebbende, de vering van de XR is in ruil daarvoor wel een stukje stugger.. een beetje meer berekend op onroadgebruik dus. Geen wonder dat we deze op de weg dan ook een stuk helderder vinden rijden, het ding geeft gewoon meer feedback. Daar staat wel tegenover dat de XC gewoon rijdt als een Allroad: hoe meer vertrouwen je ‘m geeft, hoe meer de motor laat merken dat ie dat waard is. En betreffend het verschil tussen kleine en grote wielen: eenmaal op snelheid is de XC lijnvaster dan de XR. En gek genoeg kun je de XC –zonder voeten aan de vloer- krapper draaien, met meer gevoel. Doet dat extra vliegwieleffect dus toch nog best veel.