Zoeken

Test Ducati Multistrada 1200 S DVT

Italiaans raspaard

23 maart 2015
Inhoudsopgave
Test Ducati Multistrada 1200 S DVT
Italiaans raspaard
Agressief
Conclusie
Technische gegevens

Ducati Multistrada 1200 S

Je moet wel een goede bankrekening hebben om dit Italiaanse raspaard in je stal te kunnen zetten. Want goedkoop mag je de Multistrada niet noemen. Het goedkoopste exemplaar kost namelijk 19.690 euro. Dat is het standaardmodel, maar als je tegelijk ook de exclusievere S-versie mag testen, bDucati Multistrada 1200 Sen je al snel bereid die bijna drie mille extra daarvoor te betalen voor veel betere remmen en vering. En doe dan ook maar wat extra’s erbij zoals de koffers uit het touring pakket. Dan staat de teller meteen op ruim 23.500 euro.

Dat is een hoop geld, maar dan heb je ook wat. Zo bleek tijdens de eerste test voor de pers op het prachtige eiland Lanzerot in de Atlantische Oceaan. Het vulkanische eiland Lanzarote lijkt te zijn geschapen voor de nieuwe Ducati. Want deze Italiaan verandert met een druk op de knop in toerfiets, offroad bike, ’urban’ stadsmotor of een racer. En dat alles komt van pas op dit eiland. Het prima asfalt heeft vrijwel overal een perfecte grip op de speciaal voor deze motor ontworpen Pirelli Scorpion Trail 2. In de sport-stand wordt het racemonster in de Multistrada tot leven gewekt. De 160 pk’s knallen eruit. Vanaf zo’n 4500 toeren gaan alle teugels los en dankzij de nieuwe Testastretta Desmodromic Variable Timing (DVT) is het blok veel soepeler en sterker geworden.

Ducati heeft drie jaar aan deze uitvinding gewerkt. De verantwoordelijke ingenieur Marco Sairu zegt met een lach er grijze haren van te hebben gekregen. Dankzij de DVT kan de kleptiming worden aangepast waardoor het koppel van de motor over een breder vlak wordt uitgesmeerd en met 9 newton is toegenomen tot 136 nm. Dat alles maakt het blok een stuk soepeler en dat moet je vooral in het middengebied merken. Je hoort het overigens ook direct als de twin start. Het blok stottert nauwelijks meer, je krijgt eigenlijk een beetje hDucati Multistrada 1200 Set gevoel met een drie of viercilinder te maken te hebben. Tevens verstookt de motor dankzij dit systeem acht procent minder brandstof, zo beloven de Italianen.

Je zou verwachten dat Ducati deze uitvinding ook gaat toepassen op de Panigale, maar dat zal volgens Sairu niet gebeuren omdat de DVT maar liefst vijf kilo weegt. ,,Voor een supersport is dat veel te zwaar", geeft de ingenieur direct aan. Dat gewicht wordt veroorzaakt door de extra olie en de zwaardere oliepomp die voor de bediening van de DVT zorgen. Ook het mechanisme zelf weegt het nodige. ,,Ik zie wel mogelijkheden voor zwaardere twins", zegt Sairu. Op de suggestie dat de DVT dus te verwachten is op de Diavel, volgt een glimlach van de Italiaan. ,,Daar mag ik nog niks over zeggen", ver excuseert hij zich. Tijdens de test op Lanzarote blijkt de uitvinding van de Italianen prima te werken. De dikke twin is misschien wel het meest soepele blok dat Ducati ooit heeft gemaakt.

Ducati Multistrada 1200 S