Test Ducati 2015 Panigale R
Superbike reglement
Ducati heeft de Panigale R gemaakt omdat er met de nieuwe 1299 Panigale niet kan worden geracet – de maximum cilinderinhoud voor tweecilinders in het WK Superbike is 1.200 cc. Tegelijkertijd lag in het nieuwe reglement de focus op kostenbesparing, door de machines op de grid dichter bij de fietsen in de showroom waarvan ze zijn afgeleid te houden. Wat inhoudt dat onderdelen die d
e racer competitiever maken ook in de straatfiets al aanwezig moeten zijn – en de nieuwe Panigale R is precies dat. Het feit dat ‘ie zo dicht bij de fabrieksmachines van Chaz Davies en Davide Giugliano staat maakt ‘m een extra aantrekkelijk: van superlatieve circuitspecial tot een competitieve fiets in Superbike en Superstock racing, van Clubrace tot WK Superbike privéteam niveau. Zo zijn de Team Althea machines van Terol (inmiddels uit het team ontslagen, red.) en Baiocco gewone Panigale R machines die tot racers zijn omgebouwd, waar in het verleden door Ducati speciale RS modellen voor privéteams werden gebouwd.Volgens het WK Superbike reglement moeten krukas, drijfstangen en zuigers evenals het materiaal van de kleppen gelijk aan het productiemodel zijn – wat meteen de reden is waarom de Panigale R met Pankl titanium drijfstangen is uitgevoerd in plaats van de stalen exemplaren in het basismodel 1199/1299. Hiermee is 630 gram aan gewicht bespaard, waardoor in combinatie met de lichtere krukas de 90° V-Twin veel sneller in toeren klimt. Tegelijkertijd kon het maximum toerental van het 112 x 60,8 mm 1.198 cc Superquadro motorblok met 500 toeren naar nu 12.000 toeren worden vergroot. Een behoorlijke prestatie voor een motorblok met zulke emmers van zuigers – alleen de 116 mm zuigers van de 1299 zijn nog groter en hebben de eer de dikste zuigers en een productiemotor te zijn, op twee én vier wielen.
Ten opzichte van de ‘oude’ L-Twin die tot de 1198 dienst deed is de 90° V-Twin Superquadro 6° verder achterover gekanteld, waardoor het motorblok verder naar voren kon worden geplaatst en er via de 53/47% gewichtsverhouding meer grip aan de voorkant is ontstaan. De Panigale R heeft een 5 mm langere 1.442 mm wielbasis wat is gerealiseerd door het balhoofd verder naar voren te plaatsen, met als doel wheelies te minimaliseren, levensduur van de banden te verlengen en stabiliteit te vergroten. In tegenstelling tot de andere straatmodellen heeft de Panigale R twee zuigerveren, om frictie te verminderen en het blok meer toeren te laten draaien. Weer een aanpassing die het directe gevolg is van het nieuwe reglement, in het verleden was de ‘twee zuigerveer’ zuiger onderdeel van het racepakket. D
Paar kilo eraf (zes om precies te zijn) en een paar pk erbij (wat heet een paar, 10 om precies te zijn).
En het is nog steeds oogstrelend mooi. Tijltjes links in box 1
Om uren naar te kijken, is eens wat anders dan een Mondriaan aan de muur.e 46,8 inlaat en 38,2 uitlaatkleppen zijn nu allen van titanium gemaakt, waar in het verleden de uitlaatklep uit kostenbesparing van staal was gemaakt. De kleppen worden via DLC-gecoate tuimelaars door nieuwe nokkenassen met toegenomen lift en aangepaste timing bediend. Het maximum vermogen van 205 pk wordt bij 11.500 toeren per minuut afgegeven, in straatlegale toestand met een Euro 3 geschikte van katalysator voorziene uitlaat, met een koppel van 136 Nm bij 12.250 toeren per minuut. Vergelijk dat met de oude uit 2013 stammende 1199 Panigale R – en winnaar van het 2014 FIM Superstock kampioenschap in handen van Tati Mercado – die het met 195 pk bij 10.750 toeren en 132 Nm bij 9.000 toeren moest doen.
Ducati heeft voor 2015 een belangrijke switch in uitlaatfabrikant gemaakt, de eeuwenoude relatie met Termignoni heeft plaats gemaakt voor de Sloveense Sultans of Sound, Akrapovic. Het 2-1-2 uitlaatsysteem heeft 60 mm dikke pijpen die in twee titanium einddempers met carbon eindkappen uitmonden. Voor het eerst heeft Ducati nu ook een elektronische klep toegepast, gelijk aan wat Kawasaki al twee jaar in haar fabrieksmachines heeft toegepast, om hiermee het enige echte nadeel van een lichtere krukas te elimineren voor een agressievere punch bochtuit en toegenomen acceleratie. Dit vermindert de hoeveelheid motorrem, van oudsher een van de sterke punten van Ducati mits goed via de ECU en slipperclutch gemanaged. Waar het nieuwe motorblok met lichtere krukas je helpt om sneller de bocht uit te gaan, helpt Ducati je nu bij het aanremmen en insturen met de uitlaatklep. Bij het dichtdraaien van het gas blijft de klep open staan, waarna de EUC de snelheid van voor- en achterwiel berekent. Als het achterwiel sneller gaat draaien dan het voorwiel, wordt de klep via de ECU gesloten, waardoor er meer motorrem ontstaat. De uitlaatklep heeft geen invloed op de performance van het blok, omdat ‘ie met gasgeven altijd openstaat. Het complete uitlaatsysteem weegt 2,5 kilo minder dan het Termi-pakket van de 1199 Panigale R en neemt daarmee een belangrijk deel van de in totaal 6 kg gewichtsreductie voor z’n rekening. De Panigale R wordt opgegeven voor een gewicht van 184 kilo rijklaar.
Naast dat de wielbasis met 5 mm is verlengd, is ook de volledig instelbare 43 mm Öhlins NIC30 upside down voorvork met 24° een halve graad steiler gezet, waardoor de naloop van 100 naar 96 is verkleind. In tegenstelling tot de 1299 Panigale S is bij de Panigale R geen elektronisch geregelde semi-actieve maar conventioneel instelbare vering toegepast. Net als bij de oude 1199 Panigale R is ook bij deze 2015 Panigale R het scharnierpunt van de achterbrug instelbaar, met een keuze van 2 mm hoger, 2 mm lager en 4 mm lager dan standaard. De twee lagere settings geven meer grip, terwijl de hogere setting het sturen en van richting veranderen gemakkelijker maakt. De Panigale R heeft gesmede aluminium velgen in 3.5” en 6” formaat, aan de voorkant zijn 330 mm Brembo remschijven toegepast met M50 Monobloc remklauwen, terwijl het achterwiel middels een 245 mm schijf en tweezuiger remklauw wordt afgeremd. Het Bosch 9.1MP hellingshoek ABS dat zijn debuut maakte op de 1299 Panigale S is ook op deze Panigale R voorzien.
Inderdaad, het elektronicapakket van de Panigale R is in feite gelijk aan dat van de 1299 Panigale S, minus de elektronische vering, en wordt dus ook via de Bosch IMU (Internal Measurement Unit) aangestuurd. Deze unit meet net als in de luchtvaart acceleratie in drie richtingen, waardoor te allen tijde de exacte positie van de motor kan worden bepaald en afhankelijk van hellingshoek en snelheid de mate van wheeliecontrole en hellingshoek ABS wordt geregeld. Op de linker clipon zijn flippers aangebracht waarmee tijdens het rijden de mate van tractiecontrole, wheeliecontrole of motorrem kan worden aangepast. Hoewel Ducati de tractiecontrole op het vermogenskarakter van de nieuwe R heeft aangepast, heeft Ducati hier –nog- geen koppeling met de IMU gemaakt, om de tractiecontrole hellingshoek afhankelijk te maken. Andere aanpassingen die ten opzichte van de oude 1199 Panigale R zijn gemaakt zijn de genoemde wheeliecontrole en de nieuwe quickshifter die ook nu ook de auto-blip functie voor terugschakelen heeft.