Test: Bridgestone A40
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Bridgestone A40 |
Adventure in plaats van Allroad |
Conclusie |
Volgens Bridgestone is de A40 een sterke verbetering ten opzichte van zijn voorganger, de Battle Wing. Alleen de rechtuitstabiliteit en overall handling van de oude band zijn behouden, terwijl de grip op zowel nat als droog wegdek is toegenomen, net als de stabiliteit in de bochten. Mooie beloftes, maar zonder referentiemateriaal in de vorm van een set Battle Wings is dit natuurlijk niet te testen. Wat echter wel te testen is is het algemene gevoel dat de banden naar voren weten te brengen tijdens een serieus stuk toeren over Portugese slingerwegen. Zoals beschreven bood de combinatie van motoren, banden en route zoveel fun dat de banden een bijrol leken te spelen. Een rare gewaarwording tijdens een bandentest, maar ook een incognito compliment. Als de banden zo goed zijn dat je ze vergeet tijdens het rijden is er iets heel erg goed aan het gaan.
Het serieus testen van een band is zonder vergelijkingsmateriaal feitelijk onmogelijk. Net als het testen van de handling tijdens natte omstandigheden in een zonovergoten Portugal. Toch wist deze band zonder probleem het vertrouwen te winnen onder diverse motoren. Hoewel Bridgestone aangeeft dat deze banden niet voor het onverhard zijn ontwikkeld bleek tijdens het stukje offroad rijden dat het in ieder geval niet onmogelijk is, maar van echte grip als bij een noppenband was uiteraard geen sprake.
Voor wie op zoek is naar een straatgerichte adventureband voor zijn of haar allroad lijkt afgaand op deze ervaring de A40 zeer zeker geen slechte keuze. Opvallend dat zo'n goede band net als bij de T30 Evo slechts wordt geleverd in de beperkte maten van 110/80R19 M/C 59V voor het voorwiel en 150/70R17 M/C 69V voor het achterwiel. Bridgestone belooft voor volgend jaar echter een ruimere keuze in bandenmaten voor de A40.